НАРЕДБА

ЗА РЕДА ЗА ПРИДОБИВАНЕ, УПРАВЛЕНИЕ И РАЗПОРЕЖДАНЕ С ОБЩИНСКО ИМУЩЕСТВО

Приета с Реш. 374 от 15.04.2005 г., изм. и доп. с Реш.868 от 21.12.2006 г., отм. с Реш. 224 от 08.10.2008 г. на Общински съвет – Шумен

 

ГЛАВА ПЪРВА

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. (1) Тази наредба има за цел, в съответствие със Закона за общинската собственост (ЗОС) и другите действащи законови и подзаконови нормативни актове да уреди условията и реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, както и конкретните правомощия на кмета на общината, общинската администрация и кметовете на кметства.

(2) Общинската собственост се управлява в интерес на населението в общината съобразно предназначението и, в съответствие с разпоредбите на закона.

(3) Наредбата не се прилага за:

  1. Разпореждане с общински имоти, по реда на Закона за приватизация и следприватизационен контрол;
  2. Правата върху общинската част от капитала на търговски дружества с общинско участие и върху капитала на едноличните търговски дружества.

(4) С отделни наредби на общинския съвет се уреждат редът и условията за:

  1. Управление и разпореждане с общински жилищни имоти;
  2. Управление на общинското имущество, включено в капитала на търговски дружества;
  3. Провеждане на търгове и конкурси за управление и разпореждане с общинско имущество;
  4. Предоставяне на концесии;
  5. Управление на общинските пазари;
  6. Търговската дейност на територията на общината;
  7. Базисните цени при отдаване под наем на общинско имущество.

Чл.2. (1) Общинската собственост е публична и частна.

(2) Публична собственост са общинските имоти по чл.3, ал.1, т. 1 и 2 и: училища, детски заведения, социални домове, здравни служби, културни институти– библиотеки, музеи, читалища, художествени галерии, монументални, исторически, културни и архитектурни паметници, спортни обекти, гробищни паркове, пътища, улици, булеварди, площади, обществени паркинги, зелени площи за обществено ползване, както и други обекти на социалната и инженерно – техническата инфраструктура, които към момента на влизане в сила на тази наредба са предназначени и се използват за трайно задоволяване на обществени потребности от местно значение.

(3) Частна общинска собственост са всички други общински имоти и вещи. Плодовете и приходите от имотите и вещите - публична общинска собственост, са частна собственост на общината.

(4) По предложение на кмета, с решение на общински съвет прието с мнозинство повече от половината от общия брой на общинските съветници се извършва промяна в характера на собствеността от публична в частна и обратно.

(5) Предложението по предходната алинея, трябва да съдържа описание на вида и местонахождението на имота, градоустройствени и правни проучвания, както и конкретните мотиви, които го обосновават.

(3) Цялостни и частични подробни устройствени планове или техни изменения, засягащи недвижим имот, публична общинска собственост, когато предвиждат мероприятия, които налагат промяна на публичната в частна общинска собственост се одобряват след решение на общинския съвет.

Чл.3. (1) Искове пред съдилищата в Република България за защита на общинска собственост се предявяват от кмета на общината.

(2) Искове за сключване на окончателен договор по чл.19 ал.3 от ЗЗД и за разваляне на договори по чл.87 ал.3 от ЗЗД, се предявяват от кмета на общината, след решение на общинския съвет.

 

ГЛАВА ВТОРА

ПРИДОБИВАНЕ НА ИМОТИ И ВЕЩИ

Чл.4.(1) Общината придобива възмездно или безвъзмездно собственост и други ограничени вещни права върху недвижими имоти и движими вещи по силата на закон или въз основа на решение на общинския съвет.

(2) С решение на общински съвет се придобива собственост върху имоти и вещни права върху имоти в следните случаи:

  1. покупко-продажба;
  2. замяна;
  3. дарение;
  4. делба;
  5. принудително отчуждаване;
  6. по реда на чл. 15, ал. 3 и чл. 17, ал. 3 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/.

(3) При придобиване на имоти или вещни права, за които са налице условията на чл.21, ал.4 от ЗОС, местните данъци, такси и режийни разноски са за сметка на общината.

(4) Предложения от заинтересовани лица, в случаите по чл.199 от ЗУТ, се разглеждат от кмета на общината, който съобразно предвидените в общинския бюджет за текущата година средства, писмено отказва или изразява положително становище за изкупуване на имота, като в този случай на първото следващо заседание на общински съвет, внася предложението за изкупуване на имота.

Чл.5. (1)Дарения и завещания се приемат от кмета на общината при условията на чл.61, ал.2 от Закона за наследството.

(2) Кметът на общината или упълномощено от него длъжностно лице съставя и води публичен регистър за всички дарения, съдържащ номер по ред, номер на договор, стойност на дарението, условие/ срок и номер на писмото, с което дарителят е информиран за изпълнението на волята му съгласно договора. След писмено съгласие на дарителя в регистъра може да се впише неговото/а име/фирма.

(3) Дарения не се приемат от лица, които участват в обявени от общинската администрация търгове или конкурси или са в процедура по предоставяне на услуги или права от страна на общината в тяхна полза, което се отбелязва в договора за дарение.

(4) Приемане на дарения в полза на общината на движими вещи и парични средства от физически или юридически лица се извършва от кмета с писмен договор.

(5) Приемането на дарения под формата на безвъзмездно предоставяне на услуги чрез изпълнение на строителни и монтажни работи, поддръжка, ремонт или разрушаване на сгради, почистване, озеленяване и други благоустройствени дейности, се извършва от кмета на общината с писмен договор и чрез извършване на услугата. Стойността на извършените услуги се доказват чрез представяне на финансово - счетоводни отчетни документи, включително за стойността на вложените материали и труд, които се прилагат към договора за дарение.

Чл.6. (1)С намерение да ги придобие общината владее и управлява съобразно предназначението им безстопанствените имоти на своята територия.

(2) Кметът и главният архитект писмено или чрез фактически действия се позоват на изтекла придобивна давност, при всяко искане от страна на заинтересовани лица за извършване на административни услуги, касаещи имоти или вещни права върху имоти придобити по давност от общината.

Чл.7. Сгради и съоръжения или части от тях могат да се придобиват от общината чрез извършване на ново строителство или надстрояване и/или пристрояване на съществуващи общински сгради.

Чл.8.(1) Договорите за доставка на машини, съоръжения, технологично оборудване, транспортни средства и други дълготрайни активи, се сключват от кмета, в рамките на предвидените по бюджета средства.

(2)Движимите вещи, необходими за административни и стопански нужди на общинския съвет, общинска администрация и кметствата, се закупуват от кмета или упълномощени от него длъжностни лица.

(3) Движимите вещи, необходими за административните и стопански нужди на бюджетните структури на самостоятелна бюджетна сметка, се закупуват от ръководителя им или упълномощено от него длъжностно лице.

Чл.9. За недвижимите имоти придобити по реда на тази глава се съставят актове за общинска собственост от длъжностните лица, на които е възложено със заповед на кмета.

 

ГЛАВА ТРЕТА

УПРАВЛЕНИЕ НА ИМОТИТЕ И ВЕЩИТЕ - ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

 

РАЗДЕЛ І

ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.10. Имотите и вещите - общинска собственост, се управляват в съответствие с разпоредбите на закона в интерес на населението в общината и се използват съобразно предназначението им и за нуждите, за които са предоставени. Предоставените имоти и вещи не могат да се преотстъпват за ползване, да се ползват съвместно по договор с трети лица, да се отдават под наем или да се пренаемат, освен в случаите, предвидени в закон.

Чл.11.(1) Имотите и вещите - общинска собственост, се предоставят безвъзмездно за управление на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка.

(2) Имотите и вещите - общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури.

(3) Предоставянето за управление на недвижимите имоти по предходните алинеи се извършва с решение на общински съвет. Предоставянето за управление на вещи – общинска собственост се извършва със заповед на кмета.

(4) За предаването приемането и на имотите и вещите - общинска собственост, предоставени за безвъзмездно за управление се съставя протокол опис.

(5) Звената и юридическите лица, финансирани от общинския бюджет, завеждат в баланса си предоставените им за управление имоти и вещи.

(6) Общинските еднолични търговски дружества и юридическите лица, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, завеждат задбалансово предоставените им имоти и вещи.

(7) Юридическите лица по ал.2,5 и 6 са данъчно задължени лица по Закона за местните данъци и такси. Те декларират предоставените им имоти и заплащат като ползвател дължимите данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци.

(8) Когато нуждата от предоставения имот отпадне или той се използва в нарушение на разпоредбите на чл. 11 от ЗОС, имотът се отнема със заповед на кмета на общината.

Чл.12. Имотите и вещите - общинска собственост, които не са предоставени за управление, се управляват от кмета на общината.

 

РАЗДЕЛ ІІ

УПРАВЛЕНИЕ НА ИМОТИ - ПУБЛИЧНА ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

Чл.13.(1) Кметът на общината организира, ръководи и контролира управлението на имотите, предназначени за осъществяване функциите на общинската администрация.

(2) Кметовете на кметства управляват пряко имотите, предназначени за осъществяване функциите на кметствата.

Чл.14.(1) Управлението на имотите публична общинска собственост, предназначени за трайно задоволяване на обществени потребности от общинско значение, включително и имотите предназначени за здравни, културни, образователни, просветни, детски, младежки, спортни, туристически и социални мероприятия от общинско значение се осъществява:

  1. пряко от кмета на общината;
  2. или от управителите и ръководителите на учрежденията, организациите и юридическите лица на бюджетна издръжка, на които са предоставени за безвъзмездно управление;
  3. или от управителите на общинските еднолични търговски дружества, на които е възложено със заповед на кмета.

(2) Поддържането и ремонтите на имотите и вещите, публична общинска собственост, се извършва в рамките на предвидените бюджетни и привлечени средства.

Чл.15.(1) С решение на общински съвет, имоти и части от имоти публична общинска собственост, могат да се отдават под наем съобразно предназначението им и при условие, че не се препятства осъществяването на дейностите, за които са предоставени, за срок до пет години, по реда на Наредбата за провеждане на търгове и конкурси за управление и разпореждане с общинско имущество.

(2) При условие, че имотът е предоставен за безвъзмездно управление на учреждение, организация, юридическо лице или друга структура на общинска бюджетна издръжка, в тръжната, съответно в конкурсната комисия се включва техен представител.

(3) Въз основа на резултатите от търга или конкурса, кметът на общината или от упълномощено от него длъжностно лице сключва договор за наем.

 

РАЗДЕЛ ІІІ

УПРАВЛЕНИЕ НА ИМОТИ И ВЕЩИ - ЧАСТНА ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

Чл.16. (1) Свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем за срок до десет години.

(2) Отдаването под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината чрез търг или конкурс по реда на Наредбата за провеждане на търгове и конкурси за управление и разпореждане с общинско имущество.

(3) Отдаването под наем на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва със заповед на кмета на общината без търг или конкурс. Размерът на наема се определя при условията на Закона за политическите партии. Исканията за предоставяне на помещения се отправят до кмета на общината и се придружават от данни за финансовото състояние на организацията, установяващи възможностите й за плащане на наема.

Не се предоставят помещения, ако те не са изпълнили задълженията си към общината, произтичащи от ползване на други общински имоти. Предоставените помещения на политическите партии не могат да се пренаемат, да се преотстъпват за ползване, да се ползват съвместно по договор с трети лица, както и да се използват за стопанска дейност.

(4) Отдаването под наем на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на синдикалните организации се извършва със заповед на кмета на общината без търг или конкурс.

(5) С решение на общински съвет имоти по ал. 1 могат да се отдават под наем без търг или конкурс на юридически лица с нестопанска цел, осъществяващи дейност в обществена полза.

(6) С решение на общински съвет поземлени имоти могат да се отдават под наем без търг или конкурс на търговски дружества, необходими им като терени за временно използване, за спомагателни и допълнителни площадки, комуникации и други, свързани с изграждането, ремонта и поддържането на обекти на техническата инфраструктура, за срока на ремонтно-строителните дейности.

(7) Въз основа на резултатите от търга или конкурса, съответно на решението на общински съвет или заповедта, кметът на общината или от упълномощено от него длъжностно лице сключва договор за наем.

Чл.17. (1) Наемните правоотношения се прекратяват на основанията и по реда на чл.15 от ЗОС.

Чл.18. (1) Поддържането и текущите ремонти на имотите и вещите - частна общинска собственост, се извършват от лицата, на които са предоставени за ползване или управление .

(2) С договора може да се уговори основните ремонти да се извършват за сметка на наемателите.

Чл.19. (1) Кметът, организира и контролира управлението на движимите вещи - частна общинска собственост, обслужващи дейността на общинската администрация и общински съвет.

(2) Кметовете на кметства, стопанисват и отговарят, като материално отговорни лица за движимите вещи, обслужващи дейността на кметствата.

Чл.20. (1) Движимите вещи предназначени за здравни, културни, образователни, просветни и други социални дейности от общинско значение се управляват от ръководителите на учрежденията, организациите, юридическите лица и структури на бюджетна издръжка, на които са предоставени.

(2) Движимите вещи, определени по съответния ред за паметници на културата от местно значение се ползват съобразно специалните закони.

 

РАЗДЕЛ ІV

УПРАВЛЕНИЕ НА ЗЕМИ ОТ ОБЩИНСКИЯ ПОЗЕМЛЕН ФОНД

Чл.21.(1) Земи от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда на български физически и юридически лица при следните условия:

  1. Влязло в сила решение на поземлена комисия за възстановяване на общинската земя в съществуващи или възстановяване собствеността в нови реални граници с плана за земеразделянето (чл.18-ж, ал.2 от ППЗСПЗЗ);
  2. Извършен въвод във владение, когато планът за земеразделяне не е влязъл в сила.

(2) Земите по предходния член се отдават под наем с предимство на безимотни и малоимотни лица с постоянно местоживеене в населеното място, в чието землище се намират земите.

Чл.22. (1)Когато след задоволяване нуждите на лицата по чл.21, останат свободни земи, те се отдават под наем или аренда, чрез търг по реда на Наредбата за провеждане на търгове и конкурси за управление на общинско имущество.

(2)Въз основа на резултатите от търга се сключва договор за наем или аренда.

Чл.23.(1) Земеделските земи от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем или аренда без търг или конкурс включително , когато са заети с трайни насаждения, ако на обявените търгове и конкурси в две или повече стопански години не са се явили кандидати;

(2) Земеделските земи от общинския поземлен фонд се предоставят без търг или конкурс на юридически лица с нестопанска цел осъществявящи дейност в обществена полза.

Чл.24. Общински земеделски земи, включени в строителните граници на населените места се отдават под наем по реда на раздел трети от тази глава.

Чл.25. (1) С решение на общински съвет се определя колко декара общинска земя, в кои землища и местности ще се предоставя на малоимотни и безимотни лица.

(2) Общинският съвет определя земите от общинския поземлен фонд, които могат да се отдават под наем и аренда, както и размера на наема или арендното плащане, като наемът не може да бъде по-малък от този, определен за земите от държавния поземлен фонд.

Чл.26. Свободните общински земи се съобщават на населението от общината от кмета и кметовете на кметствата с обявление, поставено на видно место в сградите на кметствата.

Чл.27. (1) Кандидатстващите за земя под наем безимотни и малоимотни граждани, в 14-дневен срок от обявлението, подават заявление в кметството, което трябва да съдържа: трите имена, ЕГН, лична карта № , дата и място на издаване, както и постоянен адрес на заявителя. В заявлението се посочва местонахождението и площта на земята, за която кандидатства.

(2) Към заявлението безимотните кандидати прилагат декларация, че не притежават земеделска земя, не им се възстановява правото на собственост върху земя по ЗСПЗЗ пряко или по наследство.

(3) Към заявлението малоимотните прилагат решение на общинската поземлена комисия по чл.18-ж, ал.1 и ал.2 или чл. 27 от ППЗСПЗЗ, както и декларация, че не притежават други земи в страната.

(4) Към заявлението се прилага пълномощно, когато то се подава чрез пълномощник.

Чл.28. (1) Постъпилите в срока по чл. 27 заявления се представят в общината от кметовете, кметските наместници или главните специалисти.

(2) Кметът на общината, одобрява списък на безимотните и малоимотни лица, на които се предоставя земя от общинския поземлен фонд. Списъкът се обявява с покана до лицата за сключване на договор.

Чл.29. (1) Договорите за наем се сключват с кмета за срок не по-малко от три и не повече 10 години.

(2) Договорите за наем се сключват с правоимащите лица в срок не по-късно от 1 месец преди освобождаване на земята от предишния наемател, съгласно неговия договор.

(3) Определеният наем се заплаща от наемателя в 14-дневен срок от сключване на договора. За платената сума се издава фактура.

(4) Отдадените под наем, земи за които наемната цена е заплатена, се предават на наемателя от комисия. За предаването се съставя протокол, подписан от двете страни.

(5) След изтичане на срока, сключените наемни договори могат да бъдат продължени за нов срок, когато наемателят заяви писмено, че приема предлаганото от наемодателя изменение на размера на наема и срока на договора. При постигане на съгласие, страните подписват анекс към договора в сроковете по ал.2.

 

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Чл.30. (1) Наемните договори, сключени по реда на тази глава се регистрират от определените длъжностни лица.

(2) Лицата по ал.1, контролират изпълнението на договорните задължения и при неизпълнение от страна на наемателя са длъжни да уведомят ресорният заместник кмет и юрисконсулта на общината за предприемане на необходимите административни и правни действия за опазване и правна защита на общинските интереси и имущество.

 

ГЛАВА ЧЕТВЪРТА

РАЗПОРЕЖДАНЕ С ИМОТИ И ВЕЩИ ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

 

РАЗДЕЛ І

ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.31. (1) Разпореждане с имоти или части от имоти - частна общинска собственост се осъществява чрез:

  1. продажба;
  2. замяна;
  3. дарение;
  4. учредяване право на строеж, право на надстрояване и/или пристрояване;
  5. учредяване на вещно право на ползване;
  6. внасяне (апорт) на собственост и вещни права в капитала на търговски дружества;
  7. делба;
  8. премахване на сгради, постройки и съоръжения;
  9. прехвърляне на собственост по реда на чл. 15, ал. 3 и чл. 17, ал. 3 от Закона за устройство на територията;
  10. отчуждаване по ЗДС.

(2) Разпореждане с вещи - частна общинска собственост се осъществява чрез:

  1. продажба;
  2. дарение;
  3. замяна;
  4. учредяване на право на ползване;
  5. бракуване.

Чл.32. (1) Договорите, с които се извършва разпореждане с недвижими имоти - частна общинска собственост, се сключват в писмена форма от кмета на общината и се вписват по разпореждане на съдията по вписванията при районния съд по местонахождението на имота, а при замени с държавни имоти - по местонахождението на държавния имот.

(2) Преди сключване на договорите по ал.1, кметът издава заповед, с която определя срока, в който следва да се плати цената и другите дължими данъци и такси. При неизпълнение на задълженията, кметът може да отмени заповедта и да прекрати преписката.

(3) При разпореждане с вещи - частна общинска собственост, кметът издава заповед, при дарение сключва писмен договор.

Чл.33. При разпореждане с недвижим имот, физическите и юридическите лица заплащат режийни разноски в размер на 2 % от стойността:

  1. на имота, предмет на продажба, съответно на ограниченото вещно право, което се учредява;
  2. на имота с по-висока цена при замяна;
  3. на реалния дял с по-висока цена - при делба.

Чл.34. Сделки за разпореждане с общински недвижими имоти или вещни права върху тях се извършват след решение на общинския съвет, което трябва да съдържа съществените елементи.

(2) Предложението до общински съвет за сделките по ал.1 се прави, въз основа на финансово-икономически градоустройствени и правни проучвания за имотите. Не се разглеждат предложения, които не съдържат:

  1. описание на имота и неговите характеристики: местонахождение, предназначение, застроена и незастроена площ, етажност, градоустройствени показатели;
  2. начин за разпореждане с имота и реда за определяне на лицата, страна по сделката;
  3. цена и начин на плащане.

(3) В капитала на търговски дружества могат да се внасят само нежилищни имоти или вещни права върху тях - частна общинска собственост.

Чл. 35.(1) За извършване на правни, градоустройствени и финансово – икономически проучвания, в случаите предвидени в тази наредба, кметът на общината назначава комисия в състав от три до пет члена, от които един провоспособен юрист.

(2) При своята работа, комисията може да ползва експертна помощ, като привлича съответният служител в общината – архитект, инженер, икономист.

(3) По доклад от служителя, на който е възложено, комисията разглежда на свое заседание постъпилите предложения. В протокол отразява констатираните правни, градоустройствени, технически, финансово – икономически и други проучвания и прави предложение до кмета.

(4) Председателят на комисията в седем дневен от изготвяне на протокола, го представя на кмета заедно с всички документи към преписката.

(5) Кметът на общината, след като се запознае с протокола и приложените към него документи, преценява законосъобразността и целесъобразността на предложението на комисията и утвърждава протокола или връща преписката със задължителни указания за повторно разглеждане от комисията в определен срок.

(6) Въз основа на утвърденият протокол, за разпореждане с общинския имот съответното длъжностно лице изготвя проект за предложение до общински съвет или проект за заповед в случаите, в които не се изисква решение на общински съвет.

Чл.36.(1) Началната тръжна или конкурсна цена, при разпореждане с недвижими имоти и вещни права върху тях се определя по целесъобразност от общински съвет, съобразно резултатите от предварителните проучвания по предходния член, въз основа на препоръчителна експертна оценка от лицензиран оценител.

(2) Цената на недвижимите имоти и вещни права върху тях, при разпореждане без търг или конкурс при:

  1. прекратяване на съсобственост;
  2. замяна;
  3. право на ползване;
  4. продажба на жилища на настанените в тях по административен ред;
  5. апортни вноски;
  6. други,

се определя по целесъобразност от общински съвет, съобразно резултатите от предварителните проучвания по предходния член, въз основа на препоръчителна експертна оценка от лицензиран оценител.

(3) Изготвянето на пазарна оценка се възлага от кмета на общината, или определено от него длъжностно лице. Стойността на разходите, направени от общината за изготвяне на оценката, се възстановяват по сметка на общината от физическото или юридическото лице, с което се сключва разпоредителната сделка.

 

РАЗДЕЛ ІІ

ОСОБЕНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.37.(1) Разгънатата застроена площ при учредяване право на строеж чрез търг или конкурс се определя оптимално по действащия план за застрояване.

(2) Когато с одобрения архитектурен проект, спечелилият търга или конкурса участник докаже по – голяма разгъната застроена площ от определената по ал.1, за разликата в квадратурата, кметът издава заповед и сключва анекс към договора за учредяване на допълнително право на строеж. В този случай цената се определя или пропорционално на достигнатата тръжна цена или с експертна оценка.

(3) Когато поради обективна невъзможност правото на строеж не може да се реализира в предоставеният обем и спечелилият търга или конкурса участник, докаже с одобрения архитектурен проект по – малка разгъната застроена площ от определената по ал.1, за разликата в квадратурата, кметът издава заповед и сключва анекс за изменение на договора и пропорционално възстановяване на платената цена.

Чл.38.(1) Когато предвижданията на действащия подробен устройствен план, допускат определяне на допълващо застрояване с предназначение за гаражи, право на строеж за гараж със застроена площ до 25 квадратни метра се учредява от кмета след провеждане на търг.

(2) В индивидуални урегулирани поземлени имоти – общинска собственост, когато предвижданията на действащия подробен устройствен план, допускат определяне на допълващо застрояване с предназначение за гаражи и други второстепенни постройки, правото на строеж за тях се учредява от кмета, без търг или конкурс на собствениците на сградите на основното застрояване. При наличие на повече от един собственик правото на строеж се учредява въз основа на нотариално заверено споразумение между тях.

Чл.39. Освен по общите правила, с решение на общински съвет може да се учреди право на строеж върху съсобствен между общината и други физически и юридически лица имот, срещу предоставяне на реални обекти от сградата, която ще се изгради.

Чл.40. От кмета на общината, без търг или конкурс се извършва разпореждане с общински недвижими имоти и вещни права върху тях в случаите предвидени в специални норми.

Чл.41. (1) Продажба на земя - частна общинска собственост, на собственика на законно построена върху нея сграда се извършва от кмета на общината без търг или конкурс.

(2) Молбата по предходната алинея се подава до кмета на общината и се придружава със съответното разрешение за строеж, одобрения архитектурен проект и удостоверение, че сградата е със степен на завършеност най-малко - груб строеж.

(3) Собствениците на жилища и други обекти в етажна собственост, придобили идеални части от правото на строеж върху общинска земя, могат да за придобият идеална част от правото на собственост върху земята, върху която е застроена сградата, съответстваща на притежаваната идеална част от правото на строеж при условие, че за общинската земя е отреден урегулиран поземлен имот. Молбите за закупуване се придружават от посочените в § 1 и § 2 от Преходните и заключителни разпоредби на ПМС № 235/1996 година документи.

(4) Цената, се определя по реда на Постановление № 235/1996 г. на Министерския съвет за имотите, върху които лицата са придобили право на строеж до 13.07.1991 г. във всички останали случаи по пазарна цена определена с експертна оценка.

(5) Когато с влязъл в сила подробен устройствен план, се предвижда ново застрояване върху имота или надстрояване, или пристрояване на съществуващата сграда, в цената на земята се включва и пазарната стойност на правото на строеж върху разликата между реализираното застрояване и предвиденото по подробния устройствен план. Главният архитект на общината служебно изготвя скица от подробния устройствен план и становище за реализираното и предвиденото застрояване.

(6) В случаите, когато липсва план за застроявяне, в цената на земята се включва и пазарната стойност на правото на строеж върху разликата между реализираното застрояване и максималното възможно застрояване съгласно застроителните правила и норми за устройство на територията. Главният архитект на общината служебно изготвя становище за реализираното и максимално допустимото застрояване.

Чл.42. (1) В съсобствен с общината урегулиран поземлен имот, нов строеж или право на пристрояване и/или надстрояване от останалите съсобственици, се учредява от кмета, ако с подробният устройствен план е предвидено съответно на идеалните части застрояване в полза на общината. При наличие на повече от един съсобственик правото на строеж се учредява въз основа на нотариално заверен договор между тях.

(2) Право на надстрояване и/или на пристрояване на сграда, построена върху имот - частна общинска собственост, когато това не води до обособяване на самостоятелен обект, се учредява от кмета на общината без търг или конкурс на собственика на сградата, както и на собственици на жилища в сгради - етажна собственост, или на техни сдружения. При етажна собственост правото на строеж се учредява въз основа на нотариално заверено съгласие от всеки един от собствениците. Когато общината е собственик на обект в етажна собственост, съгласието се изразява от кмета, в писмена форма.

(3) В случаите когато, общината притежава обект в сграда етажна собственост и с проект за преустройство се предвижда присъединяване на обща част в сградата, към самостоятелен обект в етажната собственост или създаване на самостоятелен обект от обща част на сградата - етажна собственост, прехвърляне на собствеността се извършва от кмета с писмен договор. Съгласието по чл.185(2) от ЗУТ се изразява от кмета, в писмена форма.

Чл.43.(1) Предварителните договори по чл. 15, ал. 5 и чл. 17, ал. 5 от Закона за устройство на територията се сключват от кмета на общината, след решение на общинския съвет.

(2) Предложението до общински съвет трябва да съдържа прието от Експертния съвет проектопредложение за изменение на действащия подробен устройствен план и цената на частта от имота – общинска собственост предмет на прехвърляне.

(3) Окончателният договор се сключва в едномесечен срок от влизане в сила на изменението на подробния устройствен план. След изтичане на този срок, общината може да иска сключване на окончателен договор по съдебен ред, както и обезщетение в размер на законната лихва върху дължимите суми за периода на забава.

(4) В случай, че окончателният договор не се сключи в срок до шест месеца след решението на общински съвет, кметът на общината възлага на лицензиран оценител да извърши нова експертна оценка. Цената на сделката, в този случай е по – високата от двете пазарни оценки.

Чл.44.(1) Продажбата на движими вещи, които не са необходими за дейността на общината се извършва от кмета на общината чрез:

  1. Публичен търг, когато стойността на вещта, определена с експертна оценка на лицензиран оценител надхвърля 100.00 лева.
  2. Без търг, когато стойността на вещта, определена с експертна оценка на лицензиран оценител не надхвърля 100.00 лева. В този случай, ежемесечно на 10-то число или в първият следващ работен ден се обявява на табло в общината, актуален списък на движимите вещи, предмет на продажба. Кандидат-купувачите подават до 30-то число на текущия месец писмени заявки, които се разглеждат от комисия по реда на тяхното постъпване. За купувач се определя първия по реда на заявката кандидат.

(2) Кметът може да се определи със заповед облекчена процедура за продажба на малоценни движими вещи, които не са необходими за дейността на общината и чиято стойност определена с експертна оценка на лицензиран оценител не надхвърля 2.00 лева.

(3) Дарение на движими вещи, които не са необходими за дейността на общината и чиято стойност определена с експертна оценка на лицензиран оценител не надхвърля 1000.00 лева се извършва от кмета на общината чрез писмен договор на:

  1. юридически лица на бюджетна издръжка;
  2. религиозни институции, регистрирани съгласно Закона за вероизповеданията, или на техни местни поделения за обредни, молитвени или богослужебни домове за публични религиозни обреди и служби, за храмове и манастири;
  3. други лица, когато това е предвидено в закон.

(3) Замяна на движими вещи се извършва от кмета на общината по реда на ЗЗД при условия на равностойност.

(4) Право на ползване върху движими вещи, които не са необходими за дейността на общината се учредява от кмета на общината:

  1. Възмездно или безвъзмездно, без търг или конкурс, за осъществяване на социални, здравни, образователни, културни, спортни и други хуманитарни дейности с нестопански характер, на юридически лица и структури на бюджетна издръжка, на еднолични търговски дружества с общинско участие, на юридически лица в обществена полза, регистрирани по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, по Закона за закрила на културата.
  2. Възмездно, след провеждане на търг или конкурс във всички останали случаи.

 

РАЗДЕЛ ІІІ

ПРЕМАХВАНЕ НА СГРАДИ, ПОСТРОЙКИ И СЪОРЪЖЕНИЯ

Чл.45.(1) Общински сгради, постройки и съоръжения се премахват със заповед на кмета, когато това е предвидено по действащия подробен устройствен план и новото строителство е предстоящо.

(2) Общински сгради, постройки и съоръжения, освидетелствувани по реда на чл.195 от ЗУТ за самосрутващи се и/или неотговарящи на санитарно – хигиенни норми, се премахват със заповед на кмета.

 

ГЛАВА ПЕТА

АКТУВАНЕ, ОПАЗВАНЕ И ЗАЩИТА НА ОБЩИНСКАТА СОБСТВЕНОСТ

Чл.46. Недвижимите имоти - общинска собственост, неправилно актувани като такива, както и тези, основанието за актуването на които е отпаднало, се отписват със заповед на кмета на общината.

Чл.47. (1) Отписването се извършва въз основа на писмено искане на собственика, подадено до кмета на общината.

(2) Към искането си за отписване собственикът прилага доказателства, че имотът е негова собственост.

(3) В случаите, когато искането е за отписване на имот, предоставен на общинско юридическо лице, отписването се извършва, след като юридическото лице изрази своето мнение.

(4) В случаите, когато искането е за отписване на имот - собственост на еднолично търговско дружество с общинско имущество, то се изпраща до органа, упражняващ правата на едноличен собственик на капитала.

(5) В случаите по ал. 4 органът, упражняващ правата на едноличен собственик на капитала, предприема съответните действия за намаляване капитала на дружеството, след като установи, че са налице условията, предвидени от закона. Решението се изпраща на кмета на общината за отписване на имота. При отказ спорът за собственост се решава по съдебен ред.

Чл.48. (1) Ако кметът на общината въз основа на представените доказателства установи, че имотът не е общинска собственост, той издава заповед за отписване на имота от актовите книги и за предаването на владението върху него на собственика.

(2) В случаите, когато имотът е бил собственост на еднолично дружество с общинско имущество, въз основа на решението по чл. 45, ал. 5 кметът на общината издава заповед за отписването на имота от актовите книги.

(3) Предаването на имота се извършва с протокол - опис за неговото фактическо състояние и извършени подобрения.

Чл.49. В случай че кметът на общината установи, че няма достатъчно доказателства за наличието на основанията по чл. 45, ал. 2, той издава заповед за отказ за отписване на имота от актовите книги.

Чл.50. Заповедта за отписване или за отказ за отписване от актовите книги се издава в 3-месечен срок от искането.

Чл.51. (1) При отказ за отписване от актовите книги собственикът може да предяви претенциите си по съдебен ред.

(2) До решаването на висящия пред съда спор по ал. 1, кметът на общината не може да предоставя права върху имота на трети лица.

Чл.52. Актът за общинска собственост е официален писмен документ, съставен по определения в закона ред и установена форма и утвърден от съответните длъжностни лица.

Чл.53. (1) Службите "Общинска собственост" са длъжни да дават справки по актовете за общинска собственост при поискване.

(2) В случаите, когато исканата справка не представлява фактическа трудност и не се налага издаването на служебно удостоверение, информацията по актовете за общинска собственост може да бъде и устна.

(3) В случаите, когато се налага справка по досието към акта за общинска собственост или се иска писмено удостоверение за наличието на определени документи или обстоятелства, лицето подава писмено искане за справка.

(4) Служба "Общинска собственост" може да откаже исканата справка, при условие че лицето няма правен интерес или исканата информация може да застраши правата на трети лица или обществения интерес.

Чл.54. (1) Със заповед на кмета се извършва изземването на общински имоти, които се владеят или държат без правно основание, не се използват по предназначение или необходимостта, от които е отпаднала.

(2) Заповедта се издава въз основа на констативен акт. В акта се посочват данни за: акта за общинска собственост, физическото и юридическото лице, което владее или държи имота, основанието за това, писмото, с което кметът е задължил лицето в определен срок доброволно да освободи имота и за неизпълнението на това задължение.

Чл.55. Забранява се:

  1. Отварянето и влизането под какъвто и да е предлог в подземните и надземните инсталационни колектори, без писмено разрешение на органите и организациите, които ги стопанисват.
  2. Изваждането и снижаването на бордюрите без писмено разрешение от техническата служба на общината;
  3. Рязането, късането и изкореняване на цветя, дървесни видове и клоните им, както и газенето на обособените тревни площи;
  4. Повреждането на: пътните, тротоарните, градинските и парковите настилки и съоръжения , на телефонните обществени апарати, съоръжения и кабини, на заслоните по спирките по обществения транспорт, на обществените чешми, уличните хидранти, уличните, подземните и парковите осветителни тела и съоръжения, на афишните съоръжения и площи, на скулптурно-декоративните фигури и елементи на обществените тоалетни, сгради и огради, на противопожарните съоръжения, пътни знаци, табели, указатели, светофари, ограждения, както и на всякакви други общински имоти;
  5. Събирането, повреждането и разместването на табелки, пейки и съоръжения, поставени в градините, парковете, детските и спортни площадки и на други обществени места;

Чл.56. Кметът или определено от него длъжностно лице, съгласувано с полицията определя:

  1. Улиците и пътищата, по които се въвеждат ограничения или забрани за движение на превозни средства, строителни и селскостопански машини;
  2. Постоянни места и режим за паркиране на превозните средства;
  3. Временни места за панаири, традиционни сборове, масови атракционни и спортни прояви;
  4. Обществените места за охраняеми паркинги и автомобилни гробища за превозните средства, които са негодни за движение, разкомплектовани или със значителни повреди, както и за снети от отчет превозни средства (без регистрационни номера).

Чл.57.(1) Забранява се:

  1. Паркирането извън разрешените за целта места;
  2. Паркирането върху противопожарните хидранти;
  3. Завземането, ограждането, построяването на съоръжения и маркирането с трайни знаци за паркиране на превозни средства върху улици, тротоари, площади и алеи в жилищните комплекси и в откритите паркинги.

(2) Спрените от движение превозни средства трябва да бъдат паркирани в гаражи, в дворната част на строителни парцели и имоти за индивидуално ползване, както и в обособени за тази цел обществени паркинги.

Чл.58. (1) Длъжностни лица, определени от кметовете, със съдействието на полицията, установяват собствениците на превозни средства, паркирани в нарушение за забранените по чл.57 и независимо от наложеното им административно наказание, връчват предписание за преместване на превозното средство в 14-дневен срок.

(2) При неизпълнение на предписанието, въз основа на констативен акт, съставен от длъжностните лица по предходната алинея, кметът издава заповед за преместване на превозното средство на местата по чл.57. Заповедта се връчва по реда на ГПК.

(3) Когато собственикът е неизвестен, или макар и известен, не може да бъде уведомен поради трайно отсъствие от страната или по друга обективни причини, към констативния акт се прилага служебна записка или други документи, удостоверяващи извършените действия и констатации по издирването на собственика.

(4) Заповедта се изпълнява от специализираните служби за сметка на собственика.

 

ГЛАВА ШЕСТА

АДМИНИСТРАТИВНО-НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.59. Лицата, които повреждат общински имоти, когато деянието не представлява престъпление по НК на РБ се наказват по тази наредба, независимо от имуществената отговорност за причинени вреди.

Чл. 60 (1) (изм. с Реш.868 от 21.12.06 г) За нарушение на тази наредба на физическите лица се налага административно наказание –глоба в размер на 5 000 лева, освен ако за нарушението не е предвидено със закон по-тежко наказание.

Стар текст на Чл.60 (1), изм. с Реш.868 от 21.12.06г.
Чл.60(1) За нарушение на тази наредба се налага административно наказание - глоба в размер дo 500 лева, освен ако за нарушението не е предвидено със закон по – тежко наказание.

(2) (нова приета с Реш. 868 от 21.12.2006 г.) ./ За нарушение на тази наредба извършени от еднолични търговци и юридически лица се налага имуществена санкция до 50 000 лв.

Чл.61. Актовете за установяване на нарушенията се съставят от длъжностни лица, определени от кмета на общината и от длъжностни лица от служба "Общинска собственост".

Чл.62. За актове, съставени от длъжностни лица на общинска администрация, наказателните постановления се издават от кмета.

Чл.63. Администаривно-наказателното производство за нарушенията се извършва по реда на ЗАНН.

 

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. По смисъла на тази наредба:

  1. "Общински поземлен фонд" са всички земеделски земи общинска собственост, извън строителните граници на населените места.
  2. "Малоимотно" е лице, което притежава или му се възстановява право на собственост върху по-малко от 5 дка земеделска земя в страната.
  3. "Безимотно" е лице, което не притежава земеделска земя в страната.

 

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§2. Имотите, които към влизането в сила на тази наредба се ползват от юридически лица и структури на общинска бюджетна издръжка се считат за предоставени за безвъзмездно управление.

§3. Тази наредба отменя всички други разпоредби, приети от Общинския съвет, които й противоречат.

§4. Разпоредбите на тази наредба се прилагат, доколкото не противоречат на нормативен акт с по-висока юридическа степен.

§5. Настоящата наредба се издава на основание чл.8 ал.2 от Закона за общинската собственост.

§6. Изпълнението на наредбата се възлага на кмета на общината.