Н А Р Е Д Б А

ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОТПАДЪЦИТЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ШУМЕН

/приета с Решение № 919 от 17.02.2015 г., изм. и доп. с Решение № 346 от 22.12.2016 г., изм. с Решение № 424 от 30.03.2017 г. на Общински съвет Шумен/

 

РАЗДЕЛ ПЪРВИ

ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 1. С настоящата наредба се уреждат:

(1) Условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци и производствени отпадъци от физически и юридически лица на територията на община Шумен.

(2) Задълженията и отговорностите на задължените лица – домакинствата, юридическите лица, вкл. търговски обекти, производствените и стопанските субекти, здравни заведения, учебни заведения, административни сгради и други обекти, разположени на територията на община Шумен, по отношение управление на отпадъците съгласно изискванията на Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.

(3) Изискванията към площадките за предаване на отпадъци от хартия и картон, пластмаси и стъкло, условията за регистрацията им, както и условията за предаване на отпадъци на площадките по чл.19, ал.3, т.11 от ЗУО.

Чл.2. (1) Наредбата действа на територията на Община Шумен, съгласно чл.20 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.

(2) Наредбата определя задълженията, отговорностите и взаимоотношенията между Общината от една страна и от друга - на специализираните общински или частни фирми и дружества, които по договорни отношения извършват извозването на ТБО /твърди битови отпадъци/ и уличното почистване на улиците, булевардите, площадите, алеите, парковете, градините, спирките на градския транспорт и на другите обществени места в Общината.

(3) Наредбата определя задълженията на всички учреждения, обществени и стопански организации, търговски обекти, държавни и частни фирми или дружества, военни поделения, банки, кина, театри, учебни заведения, болнични заведения, домсъвети, собствениците или наемателите на еднофамилни жилища и на гражданите по отношение на ежедневното почистване и поддържане на чистотата в ползваните от тях сгради, дворове и прилежащите им територии.

(4) Наредбата е задължителна както за всички работещи на територията на общината и постоянно живущи, така и за всички временно пребиваващи в нея.

 

РАЗДЕЛ ВТОРИ

ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА КМЕТА НА ОБЩИНАТА

Чл.3. (1) Кметът на общината:

1. Планира, организира и контролира цялата дейност по третирането на битовите и строителните отпадъци и поддържането на чистотата на територията на общината в съответствие със санитарно-хигиенните и екологични изисквания.

2. Организира и контролира изпълнението на Общинската програма за управление на отпадъците.

3. Определя границите на районите, включени в системата на организирано поддържане на чистотата, вида на услугите, които ще се извършват в съответния район и честотата на сметоизвозване.

4. Осигурява необходимите съдове за съхраняване на битовите отпадъци – контейнери, кофи и други.

5. Събирането на битовите отпадъци и транспортирането им до Регионално депо за неопасни отпадъци Шумен, кв. Дивдядово, или други инсталации и съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждането им;

6. Почистването на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване;

7. Избора на площадка, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови и строителни отпадъци или на други инсталации или съоръжения за оползотворяване и / или обезвреждането на битови и строителни отпадъци;

8. Разделното събиране на битови отпадъци, включително отпадъци от опаковки, като определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране и сортиране на отпадъците от опаковки;

9. Организиране на дейностите по разделно събиране на масово разпространени отпадъци и/или оказва съдействие на организациите за оползотворяване на масово разпространени отпадъци, в т.ч. определя местата за разполагане на необходимите елементи на системите за разделно събиране и местата за предаване на масово разпространени отпадъци;

10. Изпълнение на решенията по чл.26, ал.1 от ЗУО на общите събрания на регионалните сдружения по чл.24, ал.1 и съдейства за създаване на центрове за повторна употреба, поправка и подготовка за повторна употреба;

11. Организиране на разделно събиране на опасните битови отпадъци извън обхвата на наредбите по чл.13, ал.1 от ЗУО и предаването им за оползотворяване и/или обезвреждане;

12. Разделното събиране и съхраняването на битови биоразградими отпадъци от домакинствата, в т.ч. определя местата за разполагане на необходимите елементи на системата за разделно събиране на отпадъците и предаването им за компостиране или анаеробно разграждане;

13. Осигуряване на площадки за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци от домакинствата, в т.ч. едрогабаритни и опасни отпадъци, на територията на град Шумен.

14. Почистване от отпадъци на общинските пътища – осигуряване на съдове за събиране на отпадъците и транспортирането им до съоръжения за тяхното третиране и почистването от отпадъци на пътя, земното платно, пътните съоръжения, обслужващи зони по смисъла на §1, т.1-3,6,9 и 10 от Закона за движение по пътищата;

15. Предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/ или създаване на незаконни сметища и организиране почистването им;

16. Поддържане на регистър на площадките за предаване на отпадъци от пластмаси, стъкло, хартия и картон на територията на община Шумен;

17. Организира провеждането на мероприятия за почистване и хигиенизиране на населените места с широко обществено участие;

18. Използва разнообразни форми и средства за информиране на гражданите, фирмите, търговските дружества относно прилагането на разпоредбите на настоящата наредба.

(2). Кметът на общината оправомощава длъжностни лица от общинската администрация за правата и задълженията си по ал.1.

 

РАЗДЕЛ ТРЕТИ

ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ФИЗИЧЕСКИТЕ И ЮРИДИЧЕСКИТЕ ЛИЦА

Чл. 4. (1) Притежателите на отпадъци са всички лица, причинители на отпадъци, както и лицата, в чието владение се намират те.

(2) Предаването и приемането на производствените, строителните и опасните отпадъци се извършват само въз основа на писмен договор с лица, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ за съответната дейност и площадка за отпадъци със съответния код съгласно наредбата по чл. 3 от ЗУО за класификация на отпадъците.

(3) Притежателите на отпадъци по ал.1 са длъжни:

1. да изпълняват разпоредбите на националното и местното законодателство за събиране, транспортиране и третиране на отпадъците;
2. да предприемат всички мерки за несмесване на опасни отпадъци с други отпадъци или на оползотворими с неоползотворими отпадъци;
3. да организират безопасното съхраняване на отпадъците, за които няма подходящи средства за третиране до предаването им на лица, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ;

(4) Притежателите на отпадъци ги предоставят за събиране, транспортиране, оползотворяване или обезвреждане на лица, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ за съответната дейност, или ги оползотворяват и/или обезвреждат сами в съответствие с действащото законодателство и настоящата наредба.

Чл. 5. (1) Физическите лица, пребиваващи на територията на община Шумен и юридически лица, извършващи дейност на територията на община Шумен имат право:

1. да правят предложения за подобряване на организацията и изпълнението на дейностите по събиране, транспортиране и третиране на отпадъците и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване;
2. да сигнализират на общинската администрация за нарушения на разпоредбите на Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ и настоящата наредба;
3. да сигнализират на общинската администрация за неизпълнение или некачествено изпълнение на задълженията на лицата, извършващи дейностите по събиране, транспортиране и третиране на отпадъците и поддържане на чистотата на територията на общината.

Чл. 6. Физическите и юридическите лица са длъжни:

1. Да изхвърлят отпадъците си само в определени за целта съдове, като ги опазват и не допускат разпиляване на отпадъци извън тях.
2. Да опазват и поддържат чистотата на територията на имотите / в т. ч. и незастроените /.
3. Да почистват в т.ч. и от сняг и лед и поддържат чистота на съответните прилежащи терени към сградите, дворните места, тротоари и др., в които живеят или стопанисват.
4. Да спазват регламентирания с настоящата наредба ред за третиране на всеки конкретен вид отпадък.

Чл. 7. (1) Почистването и поддържането на чистотата в сградите, дворовете и прилежащите към сградите територии се осигурява от физическите или юридическите лица, които експлоатират и стопанисват сградата.

(2) Отговорност за замърсяването на дворовете и на прилежащите към сградите територии носят:

1. Ръководителят на съответното юридическо лице, което стопанисва и експлоатира сградата.
2. Живущите в жилищната сграда.

(3) Учебните заведения, здравни и болнични заведения, поделенията на МВР и МО и учреждения носят отговорност за замърсяването на прилежащите към сградите им улични тротоари.

(4) Собствениците или наемателите на търговски обекти/магазини/и заведения за обществено хранене, които обитават част от сградата, носят отговорност за чистотата на прилежащите им тротоари, като за целта осигуряват преносими съдове за смет в подходящ вид, които след изтичане на работното време се прибират.

Чл. 8. (1) Отговорност за почистването и поддържането на чистотата на уличните платна, площадите и прилежащите им части, пешеходните алеи, парковете, кварталните градинки, подлезите, речните корита и поречията, обществените тоалетни, автобусни спирки и другите обществени места носи кметът на общината или упълномощени от него лица.

(2) Отговорност за спазване на графиците по извозването на ТБО и уличното почистване носят специализираните фирми по чистотата и се контролират от Общината.

(3) Санитарно-хигиенните изисквания и чистотата на пазарите и прилежащите им части, местата за улична търговия /сергии/, паркингите и прилежащите им части, автогарата и прилежащите и части, началните, крайните и отдадените под наем спирки на градския транспорт се осигуряват от фирмите, които ги експлоатират, а се контролират от Общината.

(4) Миенето на улиците, булевардите, площадите и тротоарите се извършва по график от специализираните фирми по чистотата.

Чл.9. Забранява се:

1. Изхвърляне на отпадъци извън предназначените за целта съдове.
2. Смесването на различни фракции оползотворими компоненти, както и смесване на оползотворими и неоплзотворими компоненти в съдове за разделно събиране на отпадъци.
3. Изхвърляне на отпадъци от производствени и търговски обекти, заведения за обществено хранене, административни и жилищни сгради в уличните кошчета за отпадъци.
4. Изхвърляне на едрогабаритни отпадъци извън определените за всеки район места и дни от месеца.
5. Изхвърляне в съдовете за битови отпадъци на отпадъци от промишлеността, селското стопанство и животновъдството.
6. Изваждане на отпадъци от съдовете за отпадъци, в т. ч. и от специализираните / за разделно събиране /.
7. Изхвърлянето в съдовете за отпадъци на отпадъци с потенциално висок екологичен и здравен риск и отпадъци, които биха могли да доведат до увреждане на самите съдове, сметоизвозващата и сметообработващата техника, в т. ч. едрогабаритни, строителни, лесно запалими, взривоопасни, разяждащи, токсични, медицински и др.
8. Паленето и изгарянето на отпадъци в съдовете за смет и изхвърлянето на незагасена жар и пепел.
9. Изгаряне на всякакъв вид отпадъци, освен в случаите, когато изгарянето се извършва в специализирани съоръжения за експлоатация, на които са издадени съответните разрешения.
10. Изхвърляне на отпадъци, изливане на води, изтърсването и изтупването от балкони и прозорци на жилищни сгради.
11. Разместването на съдове за отпадъци без съответното разрешение от общинската администрация.
12. Паркиране на превозни средства по начин, по който би попречил на събирането и извозването на отпадъците, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и снегопочистване.
13. Струпването около дърветата и в района на зелените площи на обработен със сол сняг.
14. Разхождане на кучета и др. домашни животни на територията на училища, детски градини, спортни детски площадки, паркове и зелени площи.

Чл. 10. На територията на общината е забранено:

(1) Изхвърлянето на отпадъци от търговските обекти, заведенията за обществено хранене, предприятия и организации в съдовете за ТБО на жилищните сгради.

(2) Неорганизираното извозване на ТБО от граждани и фирми до депото за отпадъци на град Шумен, кв. Дивдядово.

 

РАЗДЕЛ ЧЕТВЪРТИ

ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА БИТОВИТЕ ОТПАДЪЦИ И ПОДДЪРЖАНЕ НА ЧИСТОТАТА

Чл. 11. Дейности по събиране, съхранение, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови отпадъци се извършват от лица, притежаващи съответното разрешение по чл.35 от Закона за управление на отпадъците / ЗУО/.

Чл. 12. Отговорни за събирането, транспортирането, оползотворяването и обезвреждането на битовите отпадъци от районите включени в “Системата за организирано сметоизвозване на територията на Община Шумен”, почистването на местата за обществено ползване, както и снегопочистването и зимното поддържане, са лицата, на които общината е възложила чрез договор изпълнението на съответните дейности.

Чл. 13. Лицата по чл. 11 имат право:

1. Да предлагат промени в технологичната и организационна схема на работа, целящи подобряване качеството на извършваните дейности.
2. Да сигнализират на общинската администрация за нарушения по смисъла на тази наредба и ЗУО, извършени от граждани, фирми и други организации.
3. Да упражняват вътрешен контрол при изпълнение на дейностите, които извършват.

Чл. 14. Лицата по чл. 12 са длъжни:

1. Да изпълняват дейностите предмет на сключения договор, качествено, в съответствие с утвърдените графици, организационни и технологични схеми и стриктно спазване на санитарно-хигиенните и екологични изисквания.
2. Да изготвят и съгласуват с общинската администрация цялостна технологична и организационна схема на работа, в т.ч. местоположение на съдовете за ТБО и маршрути за обслужването им, използване техника за всеки конкретен район и дейност, графици за извършване на дейности /сметопочистване, сметоизвозване, миене на улици, зимно дежурство, измиване и дезинфекция на съдовете за ТБО /.
3. Да съгласуват с общинската администрация всякакви промени в технологичната и организационната схема.
4. В случаи на аварии и/или обстоятелства, възпрепятстващи изпълнението на дейността, незабавно да уведомят общинската администрация и предприемат необходимите действия за максимално бързо възстановяване на нормалния цикъл на работа.
5. Да осигуряват, поддържат и подновяват необходимата за изпълнение на възложените дейности материално-техническа база / машинни съоръжения, съдове за ТБО, (за общо ползване) и др. /.
6. Да не допускат замърсяване в процеса на извършваните от тях дейности.
7. Да измиват и дезинфекцират използваните съдове за ТБО съгласно утвърдения график.
8. Да измиват и дезинфекцират сметоизвозващите машини преди напускане на депото след влизане на експлоатация на същото.
9. При възникване на извънредни ситуации /стихийни бедствия и аварии/ спешно да осигурят необходимите екипи и техника на разположение на специализираната комисия при общината.

Чл. 15. За услугите по събирането, извозването, обезвреждането на ТБО в депа или други съоръжения и поддържането на чистотата на местата за обществено ползване, извършвани на територията на общината, данъчно задължените лица заплащат такса за битови отпадъци, по реда определен в гл. III, раздел I на Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/.

Чл. 16. Таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място и всяка услуга поотделно с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка.

Чл. 17. Собствениците, ползватели или наематели на преместваеми обекти, разположени върху терени, собственост на общината, заедно с дължимата такса за ползване или наем, заплащат и такса за битови отпадъци.

Чл. 18. (1) Почистването и поддържането на чистотата на дворовете към сградите / жилищни, административни и обществени/, териториите на промишлените предприятия, автогарите, ЖП гарите, пазарите, платените паркинги и складови бази е задължение на лицата, които ги стопанисват.

(2) Почистването и поддържането на чистотата / в т.ч. осигуряване на съответни съдове за отпадъци / на паркове, градини и др. зелени площи / неразпределени като прилежащи терени /е задължение на лицата, които ги стопанисват.

(3) Почистването и поддържането на чистотата / вкл. обезпечаване с необходимия брой кошчета / на парковете, градините и др. терени- общинска собственост, ползвани за търговска дейност на открито, е задължение на ползвателите.

Чл. 19. Отговорни за почистването и поддържането на чистотата на прилежащите терени към сградите, дворовете и др. е на лицата, които ги обитават или стопанисват.

Чл. 20. (1) Отговорен за дейностите по обезвреждане / депониране/ на битовите отпадъци, стопанисването на съоръжението / Регионално депо за неопасни отпадъци Шумен/ по време на неговата експлоатация и след това е операторът на съоръжението за обезвреждане / депото /.

(2) От оператора на депото задължително се изисква разрешение по чл. 35, ал.1 от ЗУО за дейността.

(3) Операторът на съоръжението за обезвреждане / депото/ води отчет на постъпилите количества отпадъци съгласно изискванията.

 

РАЗДЕЛ ПЕТИ

ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ПО ТРЕТИРАНЕ НА СТРОИТЕЛНИ ОТПАДЪЦИ И ИЗЛИШНИ ЗЕМНИ МАСИ

Чл. 21. Извършването на дейностите по третиране и транспортиране на строителни отпадъци /СО/ (вкл. и строителните отпадъци от вътрешни преустройства и текущи ремонти на сгради и съоръжения) и излишните земни маси / ЗМ / , е задължение на собственика, инвеститора или изпълнителя на дейността, от която са формирани.

Чл. 22. (1) Когато дейностите по третиране и транспортиране на СО и ЗМ касаят обекти, за които се издава разрешение за строеж и се открива строителна линия и / или обекти, от които общото количество на СО и ЗМ надвишава 1м3, отговорните по чл.21. лица подават заявление до кмета на общината за определяне маршрута и мястото за оползотворяване и / или обезвреждане на същите, въз основа на които Община Шумен издава ”Удостоверение за третиране и транспортиране на СО и ЗМ“.

(2) В протокола за откриване на строителна площадка за обекта задължително се вписва лицето отговорно за дейностите по третиране и транспортиране на СО и ЗМ и номерът на издаденото му удостоверение.

(3) Задълженията за третиране и транспортиране на СО на съответните отговорни лица са в сила до подписване на акт образец №15 независимо от продължителността на строителството.

Чл. 23. Преди започване на СМР и/или премахване на строеж възложителят е отговорен за изготвянето на план за управление на строителните отпадъци по изискванията на чл. 4 от Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (обн., ДВ, бр.89 от 13.11.2012 г.)

Чл. 24. (1) Кметът на Община Шумен одобрява плана за управление на строителни отпадъци или мотивирано отказва одобрението му в срок до един месец от получаването на плана или от отстраняването на нередовностите и/или предоставянето на допълнителната информация.

(2) В случай на несъответствие с изискванията на Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали (обн., ДВ, бр.89 от 13.11.2012 г.) кметът на община Шумен може да изисква допълнителна информация и/или отстраняване на нередовности, като изпраща мотивирано становище до заявителя не по-късно от 15 дни от получаване на плана.

Чл. 25. Изискванията за план за управление на СО не се прилагат по отношение на:

1. премахване на сгради с разгъната застроена площ (РЗП), по-малка от 100 кв. м;
2. реконструкция и основен ремонт на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;
3. промяна предназначението на строежи с РЗП, по-малка от 500 кв. м;
4. строеж на сгради с РЗП, по-малка от 300 кв. м;
5. премахване на негодни за ползване или застрашаващи безопасността строежи, когато е наредено по спешност от компетентен орган;
6. всички текущи ремонти.

Чл. 26. (1) Изпълнението на плана за управление на строителни отпадъци и състоянието на обектите, за строежите, за които не се упражнява строителен надзор, се установяват с отчет до кмета на общината по приложение №7 съгласно Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали. В отчета се описва изпълнението на целите за оползотворяване и рециклиране на строителни отпадъци и целите за влагане на рециклирани строителни материали при реализацията на проекта, като се прилагат и копия на първични счетоводни документи, доказващи предаването на отпадъците на лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ за извършване на дейности с отпадъци.

(2) Документите по ал. 1 се представят и на директора на регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), на чиято територия се извършват строително- монтажните работи или разрушаването.

Чл. 27. (1) Възложителите на СМР и на дейности по премахване на строежи, с изключение на случаите по чл. 64, изготвят отчет съгласно Приложение №7 от Наредба за управление на строителните отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали.

(2) При принудително премахване на незаконни строежи от органите на ДНСК отчетът по ал. 1 се изготвя от общинска администрация.

Чл. 28. (1) Възложителите на СМР и възложителите на дейности по премахване на строежи, с изключение на случаите по чл.64, изготвят транспортен дневник на СО по време на СМР и премахването съгласно изискванията на приложение № 6.

(2) Дневникът по ал.1 включва информация за лицата, които извършват транспортиране на СО, и лицата, на които се предават СО в процеса на СМР и премахването.

(3) При принудително премахване на незаконни строежи от органите на ДНСК транспортният дневник се изготвя от общинска администрация.

Чл. 29. При възникване на извънредни ситуации /стихийни бедствия и аварии/ приоритетно строителните отпадъци и земни маси с подходяща структура и състав се насочват за укрепване на диги, съоръжения, пътища и други, съгласувано със специализираните служби на Община Шумен.

Чл. 30. Забранява се нерегламентираното изхвърляне, изгаряне, както и всяка друга форма на нерегламентирано третиране на СО, включително изхвърлянето им в контейнерите за събиране на битови отпадъци или отпадъци от опаковки.

Чл. 31. Дейностите по събиране, транспортиране, подготовка преди оползотворяване и/или обезвреждане, материално оползотворяване, както и по обезвреждане на СО се извършват от лица, които притежават документ по чл. 35 от ЗУО.

Чл. 32. Дейностите по събиране, в т. ч. съхраняване, както и по материално оползотворяване на СО се извършват на следните площадки:

1. строителната площадка;
2. площадката, на която се извършва премахването;
3. специализирани площадки за събиране, рециклиране, подготовка за оползотворяване, подготовка за повторна употреба и/ или подготовка за обезвреждане на СО.

Чл. 33. (1) Лицата ,при чиято дейност се образуват строителни отпадъци в резултат на текущи ремонти в домакинствата, офиси, търговски обекти, административни сгради и други, са длъжни да ги събират и сортират по видове в специализирани контейнери и/ или чували на мястото на образуването им.

(2) Лицата по ал.1 носят отговорност генерираните от ремонтните дейности строителни отпадъци да не бъдат разпилявани и да бъдат изхвърляни в доставените за целта специализирани контейнери, както и да не бъдат смесвани с друг вид отпадъци.

(3) Лицата по ал.1, живеещи и/ или споделящи пространства в условия на етажна собственост при намерение за извършване на ремонтни дейности, са длъжни да поставят на видно място в сградата съобщение за своето намерение най-малко 7 /седем/ дни преди започване на ремонтните работи.

(4) Съобщението по ал.2 съдържа минимум: адрес, етаж, име или номер на апартамента/ помещението в което се извършва ремонт; наименование и телефон за контакти на фирмата изпълнител или техническото лице /в случаите когато ремонта се изпълнява от физически лица/, която ще събира и обслужва съда/ съдовете за строителни отпадъци.

Чл. 34. (1) Транспортиране на строителните отпадъци в специализираните контейнери и/ или чували по чл.33, ал.1, се извършва до инсталации/ депа за третиране на строителни отпадъци/ площадки за съхраняване на строителни отпадъци.

(2) Информацията за количествата транспортирани и третирани строителни отпадъци по предходната алинея се представя в община Шумен, дирекция „Устройство на териториите, контрол по строителство и екология” в срок до 31 януари на текущата година за предходната от фирмите, извършващи транспортиране и третиране на строителни отпадъци.

Чл. 35. Отговорното за третиране и транспортиране на СО и ЗМ лице в случаите на чл.21, ал.1 е длъжно да:

1. Да ограничи с плътна ограда определената строителна площадка, преди да е започнала каквато и да било дейност на нея / не се отнася за линейните обекти на техническата инфраструктура /;
2. Да не допуска по време на строителството замърсяване на тангиращите с обекта тротоари, улични платна, зелени площи и др. терени със строителни материали на СО и ЗМ;
3. Да не допуска по време на строителството и дейностите по третиране и транспортиране на СО замърсяване на околното пространство с прахови частици;
4. Да не допуска при транспортиране на СО и ЗМ замърсяване на уличните платна;
5. След приключване на строителството да възстанови първоначалния вид на тротоара, уличното платно, зелените площи и др. терени, които са били включени в строителната площадка на обекта. Възстановителните работи да се приемат с протокол от техническата служба на съответната териториална дирекция.

Чл. 36. Отговорното за събирането, съхранението и транспортирането на СО лице в случаите на чл.22, ал.1. е длъжно: 1. Да съхранява отпадъците на територията на обекта и да ги извози до определеното за целта депо;
2. Да ползва /срещу заплащане/ специализиран контейнер, предоставен му от фирма, имаща разрешение за извършване на такава дейност;

Чл. 37. (1) За оползотворяване и или/обезвреждане на СО и ЗМ, формирани от обекти в случаите на чл.21, ал.1, се заплащат такси, определени в лв./тон, приети с решение на ОбС.

(2) Таксата се заплаща предварително от лицето, на което се издава удостоверение по чл.22, ал.2, за третиране и транспортиране на СО и ЗМ, в съответствие с количествата, посочени в него.

(3) Заплащайки дължимата такса, лицето получава талони за предадени количества СО и ЗМ от обект и пропуск за движение на автомобилите, извозващи СО и ЗМ от обект.

(4) В случай че с количествата СО и ЗМ се окажат по-големи от количествата, за които е заплатена таксата, отговорното лице е длъжно да заплати дължимата такса за допълнителните количества преди същите да бъдат извозени на депото.

Чл. 38. Оползотворяване и или/обезвреждане на СО и ЗМ се извършва само на определените от кмета на общината места.

Чл. 39. (1) Отговорност за дейностите по оползотворяване и или/обезвреждане на СО и ЗМ и стопанисването на площадката на депото по време на нейната експлоатация и след това носи операторът на инсталацията или съоръжението.

(2) Операторът на инсталацията или съоръжението води отчетност на постъпилите количества СО и ЗМ.

 

РАЗДЕЛ ШЕСТИ

ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТИТЕ ЗА ПРОИЗВОДСТВЕНИ ОТПАДЪЦИ

Чл. 40. (1) „Производствени отпадъци” са отпадъците, образувани в резултат на производствената дейност на физическите и юридическите лица.

(2) Предаването и приемането на производствените отпадъци за съответното обезвреждане на Регионалното депо в кв. Дивдядово, гр. Шумен, се извършва само въз основа на писмен тристранен договор между Община Шумен, притежателите на отпадъци и оператора на депото.

(3) За сключване на договор притежателят на отпадъците подава писмена молба до кмета на община Шумен, към която прилага следните документи:

1. Документ за класификация на отпадъците съгласно разпоредбите на Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците.
2. Доклад от основно охарактеризиране на отпадъците, съгласно разпоредбите на Наредба № 6 от 13.09.2013 г. за изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци.
3. Становище на компетентния орган (РИОСВ или ИАОС) по доклада от основното охарактеризиране на отпадъците.
4. Разрешително или регистрационен документ за транспортиране на съответният вид отпадък, издадено по реда на Закона за управление на отпадъците.
5. В случай че лицето, подало молбата за обезвреждане на неопасни производствени отпадъци, не притежава разрешителен документ за транспортирането им, прилага сключен договор за транспортна услуга с лица, притежаващи необходимия документ по ЗУО.
6. Молбата по т. 5 се разглежда в двуседмичен срок. При необходимост от притежателя на отпадъци се изисква допълнителна информация.

(4) За извършване на услугите по приемане на неопасни производствени отпадъци на Регионалното депо в кв. Дивдядово притежателите на отпадъци заплащат цена, регламентирана в чл. 50, т. 44а от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Шумен и цена към оператора, одобрена с протокол и решение от Регионалното сдружение на общините за управление на отпадъците на област Шумен.

Чл. 41. Всички разходи за третиране и транспортиране на производствените отпадъци са за сметка на притежателя им.

 

РАЗДЕЛ СЕДМИ

ОТПАДЪЦИ ОТ ОПАКОВКИ И ОТПАДЪЧНИ МАТЕРИАЛИ ОТ ХАРТИЯ И КАРТОН, ПЛАСТМАСА И СТЪКЛО

Чл. 42. Кметът на Община Шумен организира дейностите по разделно събиране на отпадъците от опаковки, отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаса и стъкло в система за разделно събиране, при условията и реда на настоящата наредба, като сключва договори с:

1. Организации по оползотворяване на отпадъци от опаковки, притежаващи разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел ІІІ от ЗУО;
2. С други лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ, издаден по реда на глава пета, раздели І и ІІ от ЗУО, за извършване на дейности по събиране, транспортиране, рециклиране и/или оползотворяване на отпадъци на територията на община Шумен, и/или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел ІІ от ЗООС, в случай на писмен отказ от всички организации по оползотворяване на отпадъци от опаковки.

Чл. 43. Лицата по чл.42 се задължават:

(1) да предоставят информация на кмета на общината относно количеството на събраните от контейнерите за разделно събиране на отпадъци от опаковки и отпадъчните материали от хартия и картон, пластмаси и стъкло, отсортирано и предадено количество на краен преработвател в срок до 10-то число на месеца за предходния;

(2) да събират и транспортират разделно събраните отпадъци по начин, който не допуска тяхното смесване, което би довело до затрудняване на последващото им сортиране по материали преди предаване на краен преработвател;

(3) да притежават необходимия ресурс за осигуряване на ефективно действаща система за разделно събиране на отпадъци от хартия и картон, пластмаси, метали и стъкло;

(4) в срок от един месец след сключване на договор да разработят програма за разделно събиране, рециклиране или оползотворяване на отпадъци от опаковки и отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаси и стъкло, като същата се утвърждава от кмета на община Шумен;

(5) да осигуряват функционирането на системата за разделно събиране на отпадъците, като не възпрепятстват съществуващата система за събиране на битови отпадъци;

(6) да събират и транспортират разделно събраните отпадъци самостоятелно и/или да сключат договор с подизпълнители, притежаващи необходимите разрешения съгласно ЗУО;

(7) да осигуряват сортирането на разделно събраните отпадъци и предаването им за последващо рециклиране и оползотворяване;

(8) да предават негодните за оползотворяване или рециклиране отпадъци на местата за обезвреждане, определени от Община Шумен;

(9) при събиране и извозване да не допускат смесване на отпадъци, събрани от контейнери за стъкло и от контейнери за пластмаса, хартия и метал;

(10) при събиране и извозване да не допускат смесване на отпадъци, събрани от контейнерите за разделно събиране и от контейнерите за смесени битови отпадъци;

(11) да спазват други условия, съгласно сключените договори.

Чл. 44. Лицата, при чиято дейност се образуват отпадъци от опаковки и отпадъчни материали от хартия и картон, метали, пластмаси и стъкло, са длъжни да ги предават на лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ, съгласно чл. 35 от ЗУО, за извършване на дейности по събиране, транспортиране, рециклиране и/или оползотворяване на отпадъци на територията на община Шумен.

Чл. 45. Ползвателите на търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради са длъжни да събират разделно отпадъци от опаковки и най-малко от отпадъчни материали от хартия и картон, метали, пластмаси и стъкло.

Чл. 46. (1) Лицата по чл.45 създават вътрешна организация с цел осигуряване на разделно събиране на отпадъците от опаковки и отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаси, метали и стъкло на територията на съответния обект;

(2) В случай че на територията на един имот има повече от един ползвател, организацията за разделно събиране е:

1. обща за всички ползватели – при наличие на общи помещения за събиране на отпадъците;
2. индивидуална за всеки ползвател – при наличие на отделни помещения за събиране на отпадъците;

(3) В случаите на ал.2, т.1 с вътрешни правила се определя отговорно лице за разделното събиране на територията на имота.

Чл. 47. Лицата по чл. 45 предават разделно събраните отпадъци:

(1) на организация по оползотворяване, която има изградена система за разделно събиране на отпадъци от опаковки на територията на община Шумен;

(2) като използват контейнерите за разделно събиране на отпадъци от опаковки на територията на общината, когато количеството на отпадъците, генерирани от дейността не възпрепятства функционирането на общинската система за разделно събиране на отпадъците;

(3) на лица, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35 от ЗУО;

(4) на организация по оползотворяване на опаковки.

Чл. 48. Забранява се:

1. смесването на събраните отпадъци от опаковки и други отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаси, стъкло и метали с други материали или отпадъци по начин, затрудняващ последващото им рециклиране или оползотворяване;
2. изхвърлянето на отпадъци от опаковки, обозначени с маркировка за разделно събиране и други отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаси, стъкло и метали в контейнерите за смесен битов отпадък, когато на територията на съответния район има изградена система за разделно събиране;
3. изваждането на отпадъци от съдовете за разделно събиране на отпадъци;
4. изхвърлянето на материали, които могат да предизвикат запалване на отпадъците в съдовете за разделно събиране;
5. натрупването на отпадъци от хартия и картон, пластмаси, стъкло и метали на площадки, за които няма издадено разрешение по чл.35 от ЗУО.

 

РАЗДЕЛ ОСМИ

ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ПЛОЩАДКИТЕ ЗА ПРИЕМАНЕ НА ОТПАДЪЦИ ОТ ХАРТИЯ И КАРТОН, ПЛАСТМАСИ И СТЪКЛО

Чл. 49. (1) Площадките за предаване на отпадъци от хартия, картон, пластмаси и стъкло трябва да отговарят на следните изисквания:

1. да са оградени, с осигурена охрана и контролно – пропускателен пункт, с изградена инфраструктура, с покритие от асфалт и/или бетон;
2. да са с достатъчна складова площ – закрита или закрит контейнер за съхраняване на приетите отпадъци: хартия, картон, видовете пластмаси /PET, LDPE, HDPE/ и др. и стъкло по видове;
3. да са снабдени с везна за измерване на приетите количества;
4. да притежават документ по чл. 35 от ЗУО и изпълняват изискванията ЗУО и подзаконовите нормативни актове по прилагането му;

(2) На площадките следва да се води отчетност и да се предоставя информация съгласно изискванията на наредбата по чл.48, ал.1 от ЗУО.

Чл. 50. Площадките за приемане на отпадъци от хартия и картон, пластмаси и стъкло подлежат на вписване в регистър, поддържан от кмета на общината, съгласно чл.19, ал.3, т.14 от ЗУО.

Чл. 51. Регистърът по чл.50 се води и поддържа в електронен вид на страницата на Община Шумен.

Чл. 52. За вписване в регистъра по чл.51 собствениците на площадките подават заявление до община Шумен в срок до 30 дни от пускане на площадката в експлоатация. На вписване в регистъра подлежи всяка отделна площадка, за която има издадено от компетентния орган разрешение за извършване на дейността.

Чл. 53. За вписване в регистъра собствениците на площадките подават следните данни:

1. ЕИК и адрес на управление;
2. лице за контакт, включително телефон, факс и електронна поща;
3. адрес за кореспонденция, включващ пощенски код, име и номер на улица/булевард и интернет адрес;
4. адрес на площадката на която се извършва дейността;
5. наименование и код на отпадъка, съгласно наредбата по чл.3, ал.1 от ЗУО;
6. номер на документ по чл.35 от ЗУО, издаден от компетентния орган.

Чл. 54. (1) Притежателят на документ по чл.35 от ЗУО за съответната площадка се задължава да предава приетите отпадъци от хартия и картон, пластмаси и стъкло за последващо оползотворяване единствено на лица, които притежават документ по чл.35 от ЗУО.

(2) Приемането на отпадъчни материали от хартия и картон, пластмаси и стъкло на площадките, вписани в регистъра по чл.51 от наредбата, се извършва, като се попълва задължително документ, удостоверяващ предаването и приемането на отпадъците.

Чл. 55. (1) Кметът на община Шумен осигурява площадка на територията на град Шумен за безвъзмездно предаване на опасни битови отпадъци от домакинствата и едрогабаритни отпадъци, в съответствие на изискванията на чл.19, ал.3, т.11 от ЗУО.

(2) Общинската администрация информира гражданите на град Шумен за местата по предходната алинея, както и за условията за приемане на опасни битови отпадъци от домакинствата и едрогабаритни отпадъци.

 

РАЗДЕЛ ДЕВЕТИ

БИООТПАДЪЦИ

Чл. 56. (1) Биоотпадъците от поддържане на обществени площи, паркове и градини се събират разделно.

(2) Биоотпадъците от зелените площи към търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради се събират разделно.

(3) Биоотпадъците по ал. 1 и ал.2, след изграждане на компостираща инсталация и инсталация за анаеробно разграждане, се третират чрез компостиране или анаеробно разграждане или друг подходящ начин за оползотворяване, по начин, който осигурява висока степен на защита на околната среда. Дейностите се извършват при спазване на изискванията на ЗУО, наредбата по чл. 43, ал. 5 от ЗУО и разпоредбите на настоящата наредба.

(4) Администрацията на Община Шумен осигурява подходящи контейнери и/ или площадки за събиране на отпадъците по ал.4, както и транспортиране и оползотворяване на биоотпадъците.

(5) Биоотпадъците по ал.2 се транспортират от лицата, които са образували същите, до площадки за събиране, третират ги самостоятелно или ги предават в инсталации/ съоръжения за третиране на лица, притежаващи разрешение за дейностите по чл.35 от ЗУО.

(6) Хранителните отпадъци от домакинствата се събират разделно след въвеждане на система за разделно събиране на хранителни отпадъци от домакинствата, при условия и ред, определен със заповед на кмета на община Шумен.

(7) Хранителните отпадъци от ресторанти, заведения за бързо хранене, столове и кетъринг, търговски обекти и др. се събират разделно в специализирани контейнери и/ или други подходящи съдове на мястото на образуване и се предават за транспортиране и последващо третиране на лица, притежаващи разрешение за дейностите по чл.35 от ЗУО.

Чл. 57. Забранява се:

1. неконтролираното изгаряне на биоотпадъци;
2. депонирането и/ или обезвреждането на биоотпадъците по какъвто и да е друг начин, в случай че могат да бъдат рециклирани или оползотворени на територията на страната;
3. смесването на разделно събрани биоотпадъци с други видове отпадъци;
4. изхвърлянето на биоотпадъци в контейнерите за събиране на смесени битови отпадъци при наличие на изградени системи за разделно събиране на биоотпадъци;
5. изхвърлянето на биоотпадъци в контейнери за отпадъци от опаковки.

 

РАЗДЕЛ ДЕСЕТИ

МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ ИЗЛЯЗЛО ОТ УПОТРЕБА ЕЛЕКТРИЧЕСКО И ЕЛЕКТРОННО ОБОРУДВАНЕ

Чл. 58. Кметът на общината отговаря за разделното събиране на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване /ИУЕЕО/ като организира изпълнението на задължението си за участие в системите за разделно събиране на ИУЕЕО, като сключва договори с:

1. организации по оползотворяване на ИУЕЕО, и/или
2. лица, които изпълняват задълженията си индивидуално, и/или
3. други лица, притежаващи документ по чл. 35 от ЗУО, за извършване на дейности по събиране, транспортиране, рециклиране и/или оползотворяване на отпадъци на територията на общината.

Чл. 59. (1) За събиране на ИУЕЕО от бита кметът на общината изготвя и утвърждава съвместно с лицата по чл.58 от наредбата график, който следва да съдържа най-малко две дати годишно. Графикът се обявява чрез местните средства за масово осведомяване и по друг подходящ начин.

(2) Актуална информация се публикува на интернет страницата на община Шумен.

Чл. 60. Лицата, които извършват продажба на ЕЕО на крайните потребители, са длъжни да поставят на видно място в търговските обекти табели, съдържащи информация за възможностите и начина за обратно приемане в търговския обект на ИУЕЕО, образувано в бита и/ или други налични места или начини за предаване на ИУЕЕО.

Чл. 61. Притежателите на ИУЕЕО могат да:

(1) върнат безплатно ИУЕЕО в търговските обекти, които извършват продажба на ЕЕО, при покупката на ново ЕЕО от сходен вид и изпълняващо същите функции;

(2) предадат ИУЕЕО, по заявка, съгласно утвърдения график за събиране на ИУЕЕО, когато има сключен договор по чл.58 от наредбата.

Чл. 62. Забранява се:

(1) чупенето на излезли от употреба газоразрядни лампи и електроннолъчеви тръби и с цел предотвратяване на случайното им счупване се предприемат съответните мерки;

(2) депонирането на ИУЕЕО, в т.ч. на разделно събраното ИУЕЕО, както и на отпадъците, получени след предварително третиране на ИУЕЕО, които подлежат на рециклиране и/или оползотворяване;

(3) нерегламентираното изхвърляне на ИУЕЕО;

(4) изхвърлянето на излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, обозначено с маркировка за разделно събиране в съдовете за битови отпадъци.

 

РАЗДЕЛ ЕДИНАДЕСЕТИ

МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ НЕГОДНИ ЗА УПОТРЕБА БАТЕРИИ И АКУМУЛАТОРИ

Чл. 63. Кметът на община Шумен организира дейностите по разделно събиране на портативни и автомобилни негодни за употреба батерии и акумулатори /НУБА/, съгласно разпоредбите на Наредба за батерии и акумулатори и за негодни за употреба батерии и акумулатори от 08.01.2013 г., като сключва договори с:

1. организации по оползотворяване на НУБА, притежаващи разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел III от ЗУО, и/или
2. други лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ, издаден по реда на глава пета, раздели I и II от ЗУО, за извършване на дейности по събиране, транспортиране, рециклиране и/или оползотворяване на НУБА на територията на съответната община и/или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от ЗООС.

Чл. 64. Лицата, които извършват продажба на портативни и/или автомобилни батерии и акумулатори на крайни потребители, са длъжни да предвидят достъпни места за поставяне на съдове за събиране и да приемат обратно негодните за употреба батерии и акумулатори от същия вид.

Чл. 65. Системите за разделно събиране на НУБА не трябва да възпрепятстват функционирането на съществуващите системи за събиране на битови отпадъци и за разделно събиране на други масово разпространени отпадъци.

Чл. 66. Забранява се:

(1) изхвърлянето на НУБА в съдовете за битови отпадъци;

(2) нерегламентираното изхвърляне и/или изливане на електролит от НУБА;

(3) депонирането и/или изгарянето на портативни НУБА, съдържащи живак, кадмий или олово;

(4) депонирането и/или изгарянето на автомобилни и индустриални НУБА, както и на части или материали от тях, които могат да бъдат рециклирани и/или оползотворени по друг начин.

 

РАЗДЕЛ ДВАНАДЕСЕТИ

МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ ОТРАБОТЕНИ МАСЛА

Чл. 67. (1) Кметът на общината:

1. определя местата за смяна на отработени моторни масла на територията на община Шумен, като не възпрепятства дейността на лицата, сключили договор с организация за оползотворяване, както и лицата, които изпълняват задълженията си индивидуално;
2. съдейства за извършване на дейностите по събиране и съхраняване на излезли от употреба масла и предаването им за оползотворяване или обезвреждане.

(2) Кметът на общината информира гражданите на територията на община Шумен за местата по т.1 на предходната алинея, както и за условията за приемане на отработените масла.

Чл. 68. Кметът извършва дейностите по ал.1 на чл.67 в следните случаи:

(1) по т. 1 – когато местата за смяна на отработени моторни масла са разположени върху общински имот, и

(2) по т. 2 – когато има сключен договор за извършване на дейностите по събиране на отработени масла и предаването им на инсталации за оползотворяване и/или обезвреждане с:

1. организации по оползотворяване на отработени масла;
2. лица, които пускат на пазара масла и изпълняват задълженията си индивидуално;
3. други лица, притежаващи разрешение или регистрационен документ, издаден по реда на глава пета, раздели I и II от ЗУО, за извършване на дейности по събиране, транспортиране, регенериране и/или оползотворяване на отработени масла, и/или комплексно разрешително по реда на глава седма, раздел II от ЗООС.

Чл. 69. Забранява се:

(1) Изоставянето, изхвърлянето или друга форма на нерегламентирано обезвреждане на отработени моторни масла;

(2) Изхвърлянето на отработени масла в повърхностните и подземните води, в канализационните системи;

(3) Съхраняване на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти по начин, който води до замърсяване на почвата;

(4) Нерегламентираното изхвърляне на отпадъците, образувани от извършването на дейности по третиране и транспортиране на отработени масла;

(5) Изхвърлянето на отработени масла в съдове за събиране на битови отпадъци;

(6) Депонирането на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти;

(7) Нерегламентираното третиране и транспортиране на отработени масла;

(8) Третирането, включително изгарянето на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти, по начин, водещ до превишаване на установените норми за допустими емисии на вредни вещества в атмосферния въздух и/или в инсталации, неотговарящи на изискванията на Закона за управление на отпадъците (ЗУО) и на наредбата по чл.43, ал.1 ЗУО;

(9) предаването на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти на лица, които не притежават документ по чл.35 от ЗУО;

(10) смесването на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти с други отпадъци, както и смесването на отработени масла с различни характеристики, което ще възпрепятства тяхното оползотворяване, освен в случаите, когато това е технически неизпълнимо и икономически неприложимо;

(11) смесването на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти с горива, охлаждащи течности, спирачна течност, разтворители и други вещества и материали;

(12) извършването на смяна на отработени масла на места, които не са оборудвани за целта, и в съдове, неотговарящи на нормативните изисквания.

 

РАЗДЕЛ ТРИНАДЕСЕТИ

МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ ИЗЛЕЗЛИ ОТ УПОТРЕБА ГУМИ

Чл. 70. (1) Кметът на общината:

1. определя местата за събиране на ИУГ на територията на общината, без да възпрепятства дейността на лицата, сключили договор с организация по оползотворяване, и/или на лицата, изпълняващи задълженията си индивидуално, и информира обществеността за местоположението им и условията за приемане на ИУГ;
2. съдейства за извършването на дейностите по събиране и съхраняване на ИУГ и предаването им за оползотворяване и/или обезвреждане.

(2) Кметът на общината извършва дейностите по ал. 1 в следните случаи:

1. по т. 1 – когато местата за смяна на ИУГ са разположени върху общински имот, и
2. по т. 2 – когато има сключен договор за извършване на дейностите по събиране и съхраняване на ИУГ и предаването им на инсталации за оползотворяване и/или обезвреждане с :
а) организация по оползотворяване на ИУГ
б) лицата, които пускат на пазара гуми, които изпълняват задълженията си по наредбата индивидуално.

(3) За извършване на дейности по ал.1, т.2 кметът на общината сключва договор с лица, които притежават съответният документ по чл.35 от ЗУО за извършване на дейности по събиране, съхраняване, транспортиране, оползотворяване или обезвреждане на ИУГ.

(4) Дейностите по оползотворяване или обезвреждане трябва да се изпълняват по начин, по който да се предотвратява възможно вредно въздействие върху човешкото здраве и околната среда.

Чл. 71. Забранява се:

1. изоставянето, нерегламентираното изхвърляне или друга форма на неконтролирано обезвреждане на ИУГ;
2. изгарянето на ИУГ с изключение на случаите, в които лицата притежават съответното разрешение по чл.35 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/;
3. депонирането на цели и нарязани ИУГ с изключение на велосипедни гуми и гуми с външен диаметър, по-голям от 1400 мм;
4. предаването на ИУГ за третиране и транспортиране на лица, които не притежават документ по чл.35 от ЗУО.

 

РАЗДЕЛ ЧЕТИРИНАДЕСЕТИ

МАСОВО РАЗПРОСТРАНЕНИ ОТПАДЪЦИ ИЗЛЕЗЛИ ОТ УПОТРЕБА МПС

Чл. 72. (1) Кметът на община Шумен организира дейностите по събирането на ИУМПС и предаването им в центровете за разкомплектоване, за което уведомява „Пътна полиция” при областна дирекция на Министерството на вътрешните работи по месторегистрация на МПС.

(2) Кметът на общината извършва дейностите по ал.1, като сключва договор с:

1. организация по оползотворяване на ИУМПС;
2. лица, които изпълняват задълженията си индивидуално.

Чл. 73. Собствениците на ИУМПС:

(1) са длъжни да ги предават на площадки за събиране и съхраняване или в центрове за разкомплектоване;

(2) с прекратена регистрация на основание на изплатена пълна щета, съгласно чл.18а, ал.2, т. 1 от Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (загл.изм.и доп. ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм. – ДВ, бр. 67 от 2012 г.), наричана по-нататък „Наредба № І-45 от 24 март 2000 г.“, са длъжни да ги предават на площадки за събиране и временно съхраняване или в центрове за разкомплектоване.

(3)(изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.) подават декларация по образец в съответната районна администрация, удостоверяваща желанието на собственика на МПС да го предаде на площадка за съхраняване или център за разкомплектоване, като не заплащат такси и разноски за транспортирането им.

Стар текст на чл. 73, ал. 3, изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.
Чл. 73, ал. 3. подават декларация по образец в съответната районна администрация, удостоверяваща желанието на собственика на МПС да го предаде на площадка за съхраняване или център за разкомплектоване (Приложение №2 към наредбата), като не заплащат такси и разноски за транспортирането им.

(4) могат да ги съхраняват на поземлени имоти – тяхна собственост или на съсобствени имоти до предаването им на местата по ал.1.

Чл. 74. (1) Операторът на центъра за разкомплектоване и/или операторът на площадка за събиране и съхраняване издава за всяко прието ИУМПС удостоверение за разкомплектоването му по чл.19, ал.1 от Наредба за излезлите от употреба моторни превозни средства (обн., ДВ, бр. 7 от 25.01.2013 г., изм. и доп.ДВ, бр. 95 от 1.11.2013 г).

(2) Удостоверението по ал.1 служи като доказателство съгласно чл.18а ал. 2, т. 3 от Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (загл.изм.и доп. ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм. – ДВ, бр. 67 от 2012 г.)

(3) Собственикът на излязлото от употреба МПС представя пред органите на МВР сектор „КАТ – Пътна полиция” копие на удостоверението по ал. 1 като неразделна част от документите за прекратяване на регистрация съгласно чл.18а, ал.2, т. 3 от Наредба № I-45 от 2000 г.

(4) Собственикът на излязлото от употреба МПС не дължи такси за издаването на удостоверението по ал.1.

Чл. 75 (1) (изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г., изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.) Кметът на община Шумен, съгласувано с органите на МВР - Шумен, назначава комисия в състав: служител на органите на МВР, сектор “КАТ - Пътна полиция”; служители на общинска администрация гр. Шумен, представител на ОП ”Строителство и благоустройство”.

Стар текст на чл. 75, ал. 1, изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 1. Кметът на община Шумен, съгласувано с органите на МВР - Шумен, назначава комисия в състав: служител на органите на МВР, сектор “КАТ - Пътна полиция”; служители на общинска администрация гр. Шумен, представител на ОП ”Строителство и благоустройство”, а при необходимост и общинска администрация.
Стар текст на чл. 75, ал. 1, изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.
Чл. 75, ал. 1. Кметът на община Шумен, съгласувано с органите на МВР - Шумен, назначава комисия в състав: служител на органите на МВР, сектор “КАТ - Пътна полиция”; инспектори от дирекция „Инспекторат” в Община Шумен, представител на ОП ”Паркинги, гаражи и благоустройство”, а при необходимост и общинска администрация.

(2) Комисията:

1. установява наличието на излезли от употреба моторни превозни средства /ИУМПС/, паркирани /изоставени/ в имоти общинска собственост /тротоари, улици, площади, зелени площи, междублокови пространства, открити паркинги и др./;
2. установява наличието или не на излезли от употреба МПС по реда на § 1, т. 1 от Наредбата за излезли от употреба МПС;
3. издава предписания на собствениците за преместване на ИУМПС, паркирани /изоставени/ в имоти общинска собственост, съгласно образец – Приложение 1 и по реда на § 6, т. 45 от Закона за движение по пътищата, съгласно § 1, т. 2 от Наредбата за излезли от употреба МПС;
4. съставя констативни протоколи за техническото състояние на ИУМПС, съгласно образец – Приложение 2 и констативни протоколи за неизпълнение на предписанията за преместване съгласно образец – Приложение № 3;

(3) Собствениците на ИУМПС се уведомяват за предписанието за преместване лично срещу подпис или чрез писмо с обратна разписка.

(4)(изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г., изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.) В случай че собственикът на ИУМПС не може да бъде уведомен за предписанието поради трайно отсъствие от страната или по други причини и когато излязлото от употреба моторно превозно средство е без регистрационни номера, предписанието се залепва трайно под формата на стикер - Приложение № 4, на видно място върху моторното превозно средство.

Стар текст на чл. 75, ал. 4, изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 4.(изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.) В случай че собственикът на ИУМПС не може да бъде установен, предписанието се залепва под формата на стикер - Приложение № 4, на видно място на моторното превозно средство.
Стар текст на чл. 75, ал. 4, изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.
Чл. 75, ал. 4. В случай че собственикът на ИУМПС не може да бъде установен, предписанието се залепва под формата на стикер на видно място на моторното превозно средство.

(5) Едновременно с връчването на предписанието /респективно залепването на стикера/ се съставя протокол за техническото състояние на ИУМПС по образец – Приложение 2.

(6) (отм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.)

Стар текст на чл. 75, ал. 6, отм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 6. Когато собственикът е неизвестен, или, макар известен, не може да бъде уведомен поради трайно отсъствие от страната или по други обективни причини, към констативния протокол се прилага служебна записка и/или други документи, удостоверяващи извършените действия и констатации.

(7) (изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.) Собственикът на излязлото от употреба моторно превозно средство е длъжен да го премести в собствен поземлен имот или на определените от кмета на общината площадки за временно съхранение в следните срокове: излязлото от употреба моторно превозно средство, по смисъла на § 1, т. 1, буква „а“ и „б“ от допълнителните разпоредби на Наредбата за излезли от употреба МПС - 14 дни, а за излезлите от употреба моторни превозни средства по смисъла на буква „в“ - 3 месеца.

Стар текст на чл. 75, ал. 7, изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 7. В 3-месечен срок от получаването на предписанието /респективно залепянето на стикера/ собственикът на ИУМПС е длъжен да го премести в собствен поземлен имот или в определените от кмета на общината площадки за временно съхранение.

(8) (изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.) Изискването за връчване на предписанието за преместване на ИУМПС в сроковете, посочени в ал. 7 се счита за изпълнено с неговото връчване /респективно залепването на стикера/. Когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в 24 часа на първия следващ присъствен ден.

Стар текст на чл. 75, ал. 8, изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 8. Изискването за връчване на предписанието за преместване на ИУМПС в 3-месечен срок се счита за изпълнено с неговото връчване /респективно залепването на стикера/. Срокът за преместване започва да тече от деня, следващ посочената в предписанието /стикера/ дата и завършва в 24 часа на третия месец. Когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в 24 часа на първия следващ присъствен ден.

(9) (изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г., изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.) При неизпълнение на предписанието за преместване, кметът на общината издава заповед за преместване на излязлото от употреба МПС на площадка за временно съхранение. След изтичане на сроковете по АПК, заповедта се изпълнява от икономически оператор, притежаващ разрешение по чл. 35, ал. 1 от ЗУО и сключен договор с Община Шумен.

Стар текст на чл. 75, ал. 9, изм. с Реш. 424 от 30.03.2017 г.
Чл. 75, ал. 9. При неизпълнение на предписанието за преместване, Общината предприема действия за принудително премахване на МПС на площадки за временно съхранение въз основа на констативен протокол съгласно образец 3, съставен от комисията по чл. 75, ал. 2, като кметът на общината издава заповед за преместване на ИУМПС на площадка за временно съхранение. След изтичане на законните срокове за обжалване по ЗАП, заповедта се изпълнява от икономически оператор, притежаващ разрешение по чл. 35, ал.1 от ЗУО и сключен договор с община Шумен.
Стар текст на чл. 75, ал. 9, изм. с Реш. 346 от 22.12.2016 г.
Чл. 75, ал. 9. При неизпълнение на предписанието за преместване, Общината предприема действия за принудително премахване на МПС на площадки за временно съхранение въз основа на констативен протокол съгласно образец 3, съставен от комисията по чл. 37 /1/, като кметът на общината издава заповед за преместване на ИУМПС на площадка за временно съхранение. След изтичане на законните срокове за обжалване по ЗАП, заповедта се изпълнява от икономически оператор, притежаващ разрешение по чл. 35, ал.1 от ЗУО и сключен договор с община Шумен.

(10) Преместването на излезли от употреба МПС на друго място, на общинска или държавна публична собственост, не спира изпълнението на предписанието.

Чл. 76. (1) При преместването на ИУМПС на площадката за временно съхраняване, икономическият оператор издава документи и води отчетност съгласно разпоредбите в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (обн., ДВ, бр. 7 от 25.01.2013 г., изм. и доп.ДВ, бр. 95 от 1.11.2013 г).;

(2) ИУМПС се пазят на площадката за временно съхраняване и се предават в център за разкомплектоване не по-рано от 14 дни от датата на приемането им.

(3) В срока по предходната алинея собственикът има право да поиска връщане на автомобила. Освобождаването на автомобила се извършва след като собственикът заплати на икономическия оператор направените разходи във връзка с принудителното преместване и временното съхраняване на площадката.

Чл. 77. Забранява се:

(1) предаването или изхвърлянето на отпадъци от МПС по начини, различни от предвидените в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства (обн., ДВ, бр. 7 от 25.01.2013 г., изм. и доп.ДВ, бр. 95 от 1.11.2013 г).;

(2) предаването на ИУМПС на лица, които не притежават разрешение, издадено по реда на чл. 67 от ЗУО, или комплексно разрешително, издадено по реда на глава седма, раздел II от Закона за опазване на околната среда;

(3) съхраняването на ИУМПС на имоти общинска собственост.

 

РАЗДЕЛ ПЕТНАДЕСЕТИ

КОНТРОЛ И АДМИНИСТРАТИВНО – НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл. 78. Контролът по настоящата наредба се упражнява от кмета на община Шумен или от оправомощени от него длъжностни лица.

Чл. 79. Нарушенията по настоящата наредба се установяват с актове за установяване на административни нарушения, съставени от длъжностни лица, оправомощени със заповед на кмета на община Шумен.

Чл. 80. Във основа на съставените актове кметът на общината или оправомощени от него длъжностни лица издават наказателни постановления.

Чл. 81. Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда, предвиден в ЗАНН.

Чл. 82. (1) При повторно нарушение от същия вид размерът на глобата или имуществената санкция се удвоява.

(2) Нарушението е повторно, когато е извършено до една година от влизане в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е наказан за нарушение от същия вид.

Чл. 83. Наказателните постановления подлежат на обжалване пред Районен съд – гр. Шумен чрез кмета на община Шумен.

Чл. 84. Който не допусне длъжностно лице от контролните органи в подлежащите на контрол обекти или не предостави на контролните органи документи или информация с цел възпрепятстване на проверката, се наказва с глоба от 200 до 1000 лева, а юридически лица и еднолични търговци с имуществена санкция в размер от 5 000 до 10 000 лв.

Чл. 85. (1) Наказва се с глоба от 300 до 1000 лв. физическо лице, което:

1. изхвърля отпадъци на неразрешени за това места;
2. предава отпадъци на лица, които не притежават разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35 от ЗУО в случаите, когато такива се изискват;
3. не предаде излязло от употреба моторно превозно средство на площадки за съхраняване или в центрове за разкомплектоване;
4. изхвърля масово разпространени отпадъци, обозначени с маркировка за разделно събиране съгласно наредбите по чл.13, ал.1 от ЗУО, в контейнери за смесени битови отпадъци и в съдове за събиране на отпадъци, поставени в имоти – публична държавна или общинска собственост, или ги смесва с други материали или отпадъци по начин, затрудняващ тяхното последващо рециклиране или оползотворяване, когато е създадена система за разделно събиране на съответните масово разпространени отпадъци;
5. не изпълнява разпоредбите за повторна употреба, рециклиране и оползотворяване на строителни отпадъци;
6. изхвърля битови отпадъци в съдове за разделно събиране.

Чл. 86. (1) Наказва се с имуществена санкция в размер от 1400 до 4000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което:

1. изхвърля неопасни отпадъци на неразрешени за това места;
2. нерегламентирано изгаря или извършва друга форма на нерегламентирано третиране на неопасни отпадъци.

(2) Наказва се с имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което:

1. изхвърля опасни отпадъци на неразрешени за това места;
2. нерегламентирано изгаря или извършва друга форма на нерегламентирано третиране на опасни отпадъци.

Чл. 87. Наказва се с имуществена санкция в размер от 5000 до 10 000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, което:

1. възложи или извършва строителни или монтажни работи или премахване на строежи без наличие на план за управление на строителни отпадъци в случаите, когато такъв се изисква по чл.11, ал.1 от ЗУО;
2. не постигне изпълнението на целите за оползотворяване и рециклиране на строителни отпадъци съгласно изискванията и сроковете, определени с наредбата по чл.43, ал.4 от ЗУО.

Чл. 88. (1) За други нарушения на тази наредба, които не съставляват престъпления, физическите лица или длъжностните лица се наказват с глоба от 500 до 3000 лв., а на юридическите лица или на едноличните търговци се налага имуществена санкция от 1000 до 6000 лв.

(2) При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двойния размер по ал.1.

 

РАЗДЕЛ ШЕСТНАДЕСЕТИ

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Тази наредба отменя Наредба за управление на отпадъците на територията на Община Шумен, приета с Решение № 388 от 15.04.2005 г. на Общински съвет - Шумен /Изменена и допълнена с решение № 78 от 04.04.2008 г. и решение № 210 от 27.09.2012 г./

§ 2. Настоящата наредба се приема с Решение № 919 от заседание на Общински свет – Шумен, Протокол № 46 от 17.02.2015 г., на основание чл. 22, ал. 1 от ЗУО и влиза в сила в 3-дневен срок след публикуването и в местен ежедневник.

Измененията и допълненията на наредбата, приети с Решение № 346 по Протокол № 15 от 22.12.2016 г. влизат в сила от деня на публикуването им в местен ежедневник.

Измененията и допълненията на наредбата, приети с Решение № 424 по Протокол № 18 от 30.03.2017 г. влизат в сила от деня на публикуването им в местен ежедневник.