Контакти

ПРАВИЛНИК
ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА
ОБЩИНСКО ПРЕДПРИЯТИЕ „СТОПАНСКА И ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ“ КЪМ ОБЩИНА ШУМЕН

/Настоящият правилник е приет с Решение № 355 по протокол №17 от 27.02.2025 г. на заседание на Общински съвет Шумен./

ГЛАВА І
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) Общинско предприятие „Стопанска и охранителна дейност“ е създадено с Решение № 721, взето с Протокол № 36 от 28.04.2006 г. на Общински съвет – Шумен, на основание чл. 51, ал.1 и чл. 52 от Закона за общинската собственост.
(2) Общинското предприятие се създава, преобразува и закрива с решение на Общинския съвет.
(3) Общинското предприятие не е юридическо лице и осъществява дейността си от името на община Шумен в рамките на определения предмет на дейност и предоставените му правомощия.
(4) Общинското предприятие е създадено за неопределен срок.
(5) Общинското предприятие осъществява дейността си въз основа на настоящия правилник, в съответствие с изискванията на Закона за общинската собственост, Закона за публичните финанси, Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост на общината в търговски дружества с общинско участие в капитала, за участието на общината в граждански дружества и в сдружения с нестопанска цел и другите специални закони и подзаконови нормативни актове, регламентиращи дейността му и в съответствие със заложените в годишния бюджет на община Шумен бюджетни средства за неговата издръжка.
(6) План-сметката (бюджета) на общинското предприятие се предлага ежегодно от директора, разглежда се от комисии и приема от Общински съвет – Шумен.
Чл. 2. Общинското предприятие е с наименование „Стопанска и охранителна дейност“, наричано по-долу за краткост „Предприятието“.

ГЛАВА ІІ
ПРЕДМЕТ НА ДЕЙНОСТ
Чл. 3. Предприятието е създадено с цел физическа и техническа охрана на имуществото на община Шумен и осъществяване на стопанска дейност в предоставените му правомощия.
Чл. 4. (1) Предприятието има за предмет следните дейности:
– Организация и осъществяване на физическа охрана на имущество и обекти, собственост на община Шумен:
1. Организиране и осъществяване на физическа охрана на обекти и имущество на физически и юридически лица (общински училища, детски градини, детски ясли и социални услуги) срещу заплащане, собственост на община Шумен;
2. Осъществяване на физическа охрана на административни сгради, производствени складове и помещения, стопански обекти, други сгради и помещения, дворни площи, вилни зони, градини, ниви, места за отдих и разходки, собственост на община Шумен;
3. Осъществяване на охрана на мероприятия, провеждани от община Шумен.
4. Охрана чрез патрулиране на обществени важни обекти (площади, пешеходна зона, паркове и др.) общинска собственост, спазване на разпоредбите на Наредба № 1 и опазване на обществения ред на територията на общината с пълномощия за упражняване на контрол и съставяне на актове за установяване на нарушения.
– Организация и осъществяване на техническа охрана на имущество и обекти – общинска собственост:
1. Организиране и осъществяване на сигнално-охранителна система на/в обектите;
2. Организиране и осъществяване на видеонаблюдение в обектите и денонощен мониторинг чрез изградения мониторингов център;
3. Изграждане и поддържане на видеонаблюдателна система на всички входно-изходни точки на гр. Шумен, главни пътни артерии, кръстовища, площади, пешеходни зони, паркове и зони за отдих, детски площадки, спортни обекти и др.;
4. Създаване и обслужване на оперативен център, координиращ дейността по контрол на охранителната дейност и видеонаблюдение.
– Организиране и осъществяване на туристическа дейност по смисъла на чл.3, ал.2, т.3 от Закона за туризма – хотелиерство и ресторантьорство, изразяващо се в управление, стопанисване и експлоатация на изброените в чл. 31 обекти.
(2) На предприятието могат да бъдат възложени от община Шумен задължения за извършване на услуги от общ икономически интерес, в рамките на неговите компетенции по ред, определен със закон.
Чл. 5. Предприятието осъществява дейността си на територията на община Шумен, а извън нея – в случаите на охрана и защита на общинско имущество и лица, изпълняващи функции, възложени им от общинската администрация.
ГЛАВА ІІІ
НАИМЕНОВАНИЕ И СЕДАЛИЩЕ
Чл. 6. Общинското предприятие осъществява дейността си под наименование „Стопанска и охранителна дейност“ и седалище гр. Шумен с адрес: ул. „Цар Иван Александър“ № 81, ет. 5.

ГЛАВА ІV
УПРАВЛЕНИЕ И ПРЕДСТАВИТЕЛСТВО
Чл. 7. (1) Предприятието се управлява и представлява от директор. Директорът се назначава от кмета на общината след провеждане на конкурс и сключване на индивидуален трудов договор по реда на Кодекса на труда.
(2) Щатното разписание се утвърждава от кмета на община Шумен. Съгласува се със зам. кмет по „Икономическо развитие“ и зам. кмет по „Бюджет и финанси“.
Чл. 8. Директорът организира и управлява дейността на Предприятието съобразно действащото законодателство, решенията на Общински съвет – Шумен и заповедите на кмета на общината.
Чл. 9. За осъществяване на своите правомощия, директорът на Предприятието издава заповеди.
Чл. 10. Представлява Предприятието пред държавните и общински институции, съдебни, банкови, финансови, данъчни органи и учреждения. Сключва договори с трети лица, след като е изрично упълномощен от кмета на община Шумен.
ГЛАВА V
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ДИРЕКТОРА
Чл. 11. Директорът на Предприятието има следните права и задължения:
1. Осъществява оперативното ръководство на дейността на Предприятието;
2. Организира управлението и опазването на предоставеното му общинско имущество.
3. Контролира и носи отговорност за спазване на финансово-счетоводната дисциплина и използването на материалните и парични активи. 4. Разработва и предлага на кмета на община Шумен за утвърждаване Правилник за вътрешния трудов ред на Предприятието, в който се съдържат специфични разпоредби за организация на стопанската му дейност;
5. Разработва и предлага на кмета на община Шумен за утвърждаване Вътрешни правила за счетоводния документооборот на Предприятието. Финансово-счетоводните правила се съгласуват със зам. кмет по „Бюджет и финанси“;
6. Организира изготвянето, актуализирането и предоставянето на кмета на община Шумен:
– проект на бюджет за съответната година (прогноза за очакваните приходи и необходимите разходи, свързани с дейността на Предприятието);
– периодични отчети в разпоредените срокове за приходите и разходите и анализ на изпълнението на утвърдения бюджет на Предприятието и изпълнението на годишната програма, а след приключването на всяко тримесечие – отчет, анализ на резултатите и доклад за дейността на Предприятието;
– щатно разписание за утвърждаване от кмета на общината, съгласува се със зам. кмет по „Икономическо развитие“ и зам. кмет по „Бюджет и финанси“.
7. Разработва и предлага на кмета на община Шумен за съгласуване годишна План-програма за дейността на Предприятието. Програмата се съгласува и със зам. кмет по „Икономическо развитие“ и зам. кмет по „Бюджет и финанси“.
8. Прави предложения до кмета на община Шумен за провеждане на обществени поръчки, относими към предмета на дейност на Предприятието и съдейства за тяхното организиране.
9. Изпълнява заповеди на кмета, с които на Предприятието се предоставят безвъзмездно за управление и/или се отнема управлението поради отпаднала необходимост, на недвижими имоти и/или вещи общинска собственост, съобразно разпоредбите на Закона за общинската собственост.
10. Организира изготвянето, актуализирането и утвърждаването на Вътрешни правила за управление на човешките ресурси, за работната заплата, за управление на процеса по събиране и вземания, за разплащане с публични средства, за обработка и защита на личните данни, за предоставяне и изплащане на парични средства за представително облекло, правила за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, етичен кодекс за поведение на работещите, за дейността на учрежденския архив на Предприятието.
11. Сключва, изменя и прекратява трудовите договори в Предприятието при спазване на изискванията на Кодекса на труда, Вътрешните правила за трудов ред и други действащи нормативни документи.
12. Утвърждава длъжностните характеристики за конкретните функционални задължения за всяка длъжност в Предприятието;
13. Налага дисциплинарни наказания и извършва всяка друга дейност в качеството на работодател по смисъла на Кодекса на труда.
14. Изпълнява и други служебни задачи, възложени му от кмета на община Шумен, заместник-кметове и секретаря на общината.
Чл. 12. Директорът на Предприятието е пряко подчинен на кмета на общината и за дейността си се отчита на заместник-кмет по „Икономическо развитие“, заместник-кмет по „Бюджет и финанси“ и на кмета на община Шумен.
ГЛАВА VІ
СТРУКТУРА И ЧИСЛЕНОСТ НА ОБЩИНСКОТО ПРЕДПРИЯТИЕ
Чл. 13. Структурата и числения състав на Предприятието се утвърждават от Общински съвет – Шумен и са подробно описани в Приложение № 1 към Правилника, което е неразделна част от същия.

ГЛАВА VІІ
ФИНАНСИРАНЕ, ОРГАНИЗАЦИЯ НА ОТЧЕТНОСТТА И КОНТРОЛ НА ПРЕДПРИЯТИЕТО
Чл. 14. Предприятието е местна дейност и разполага с бюджет (план-сметка) по смисъла на Закона за публичните финанси.
Чл. 15. Директорът на Предприятието е второстепенен разпоредител с бюджет и отговаря за бюджетната, финансово-стопанската и отчетната дейност на предприятието.
Чл. 16. Предприятието се финансира от бюджета на община Шумен в рамките на утвърдения бюджет за годината. Промените по бюджета на предприятието се извършват при спазване на условията в чл. 124 и чл. 125 от Закона за публичните финанси.
Чл. 17. Предприятието осъществява счетоводната си дейност съгласно изискванията на Закона за счетоводството, утвърдената счетоводна политика на Община Шумен и Вътрешните правила за счетоводния документооборот.
Чл. 18. Директорът изготвя проектобюджета (план-сметка) за необходимите бюджетни средства за издръжка на Предприятието, която внася в община Шумен за включване в проекта за бюджет на община Шумен за следващата година.
Чл. 19. Общински съвет приема бюджета (план-сметка) и отчета на Предприятието.
Чл. 20. Предприятието съставя ежемесечни, тримесечни и годишни финансови отчети, както и всички останали отчетни форми и документи, изискващи се от първостепенния разпоредител.
Чл. 21. Периодичния контрол по изпълнение на план-сметката се осъществява от дирекция „Бюджет и финанси“.
Чл. 22. Приходите от стопанската дейност на Предприятието постъпват в приход на общинския бюджет. Конкретните годишни размери на приходите от стопанска дейност се определят и рефинансират с бюджетите за всяка година. Предприятието няма право да разходва приходите, придобити от осъществяваната от него стопанска дейност.
Чл. 23. Предприятието извършва разходи за осъществяване на дейността си и за управление на предоставеното общинско имущество в рамките на утвърдения бюджет за годината.
Чл. 24. Всички разходи на Предприятието се отчитат по Единната бюджетна класификация (ЕБК), утвърдена от Министъра на Финансовото министерство.
Чл. 25. Платежните документи се подписват от директора и от лицето отговорно за счетоводните записвания на Предприятието.
Чл. 26. Лицето отговорно за счетоводните записвания на Предприятието отговаря за обективното, точно, пълно, достоверно и навременно осчетоводяване на всички стопански операции.

ГЛАВА VІІІ
ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ ПО ОТНОШЕНИЕ НА ПРЕДОСТАВЕНОТО ОБЩИНСКО ИМУЩЕСТВО
Чл. 27. На предприятието се предоставя за управление и стопанисване следното имущества, собственост на община Шумен:
– Ресторант „Община“;
– Барче „Община“;
– Вила „Община“;
– Офиси, намиращи се на ул. „Цар Иван Александър“ № 81 ет.5 и ет.6;
– Център за видеонаблюдение, намиращ се на ул. „Цар Иван Александър“ № 81 ет.4.
Чл. 28. Общинското предприятие има право да предоставя на други лица и организации услуги (охрана) и да осъществява други местни дейности, задоволяващи потребностите на общината и на нейното население, които се финансират от бюджета на общината, определени от общинския съвет.
Чл. 29. Поддръжката и ремонтите на имотите и вещите публична общинска собственост се извършва от лицата, които ги управляват, като необходимите средства се предвиждат ежегодно по бюджетите им.
Чл. 30. Директорът на Предприятието разработва и утвърждава със заповед вътрешни правила за дейността на предприятието. С Вътрешните правила за дейността се определят:
1) специализацията на вътрешните структури по дейности;
2) подчинеността и взаимовръзките;
3) правата и задълженията на персонала;
4) санкциите при неспазването на правилата и другите нормативни актове;
5) други специфични правила и изисквания, свързани с дейността.

ГЛАВА ІX
ПРЕКРАТЯВАНЕ И ЗАКРИВАНЕ
Чл. 31. Общинското предприятие се закрива с решение на Общинския съвет, спазвайки разпоредбите на чл. 52, ал. 2 от Закона за общинската собственост.
ГЛАВА X
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 32. Този Правилник се приема на основание чл. 52, ал. 3 от Закона за общинската собственост и влиза в сила от деня на публикуването му на интернет страницата на Община Шумен.

§1. Настоящият правилник отменя Правилник за устройството и дейността на ОП „Стопанска и охранителна дейност“, гр. Шумен, приет с Решение № 721по протокол №36 от 28.04.2006 г. на Общински съвет Шумен.
§2. За неуредените с този правилник случаи се прилагат разпоредбите на действащото законодателство на Република България и актовете на органите за местно самоуправление на Община Шумен.
§3. Настоящият правилник е приет с Решение № 355 по протокол №17 от 27.02.2025 г. на заседание на Общински съвет Шумен.

Файлове: